1. Sociale netwerken? Waarom zou ik?
60 procent van uw klanten maakt gebruik van een sociaal netwerk. 40 procent van hen is bij meerdere netwerken aangesloten. Het gros van uw klanten vindt u dus online.
2. Wat kan ik dan bereiken?
Veel. Meer verkopen realiseren door een social network aan te laten sluiten bij een producten- of dienstenportefeuille; Betere online vindbaarheid vanwege de grote hoeveelheid user generated content en de hoge activiteit binnen een domein; terugkerende bezoekers kopen eerder op websites dan nieuwe bezoekers; het aantal terugkerende bezoekers van social networks is zeer hoog en kan dus zeer waardevol zijn; het productaanbod verbeteren door gebruikers binnen een social network om hun mening en ervaring te vragen. Ook kunnen gebruikers aangespoord worden om zelf ideeën voor toekomstige producten of diensten aan te dragen; negatieve publiciteit onderdrukken door bedrijfsmatig deel te nemen aan conversaties die binnen social networks plaatsvinden; publiciteit verkrijgen door gebruik te maken van de mogelijkheden van online social networking. Dit kan door innovatief te zijn of door iets opmerkelijks te laten gebeuren; prospects kunnen zich binden aan een bedrijf, merk, product of dienst door middel van een social network; een nieuw merk opbouwen is mogelijk door gebruik te maken van een social network. Ook kunt u medewerkers privé en of zakelijk met elkaar laten communiceren binnen een besloten social network.
3. Dat is veelbelovend. Hoe krijg ik dat voor elkaar?
Daarvoor benoemt Tribal IM een vierstappenplan: Het formuleren van het doel, vaststellen van de strategie, gevolgd door een ontwerpfase en een realisatiefase.
4. Mm, dat klinkt formeel. Hoe steekt dat in elkaar?
Stel vragen als: gaan we de lancering van een nieuw product ondersteunen of meer loyaliteit kweken? Kiezen we voor een online community of gaan we ontmoetingen faciliteren? Voor de strategie: Wat wilt u met het netwerk en wie mag er berichten plaatsen uit naam van het bedrijf? Voor het ontwerp kiest u welke functionaliteiten u zoekt. Probeer zoveel mogelijk te halen bij bestaande applicaties. Zelf een netwerk ontwikkelen is duur. Dan de realisatie: Het netwerk is online. Nu is het zaak actief te worden en – veel moeilijker – actief te blijven. Vergeet niet om na een paar maanden te evalueren.
5. Maakt het nog uit welk netwerk ik uitkies?
Ja, er is veel verschil. We onderscheiden open, gesloten en advertentie gedreven netwerken, onder te verdelen in een twee- of driedimensionale omgeving. Het bekendste 3D-netwerk is Second Life. Welk netwerk u kiest, heeft te maken met uw doelstellingen: wilt u een community opbouwen, dan zit u niet goed bij advertentiegedreven netwerken. Gaat het u om het onderhouden van relaties, dan kunt u terecht bij tweedimensionale netwerken als LinkedIn of Xing.
Bekende netwerken:
-
Linkedin.com
-
Xing.com
-
SecondLife.com
-
Hyves.nl
-
MySpace.com
-
HabboHotel.nl
-
Sugababes.nl
Wilt u het volledige rapport kopen? Kijk op www.tribal-im.com