Dat groene producten falen als ze slecht zijn, wisten we toch al?
Natuurlijk, er zijn al bedrijven die gemerkt hebben dat alleen het etiket ‘groen’ niet genoeg is. Kijk naar Philips. Die richten zich nu in eerste instantie op energieverbruik en gezondheid. Milieu komt daar als extraatje bij.
Waarom zou je nog groen ondernemen als het de consument toch niets uitmaakt?
De gemiddelde consument ziet milieu niet als een kwaliteit. Toch is het verstandig om groen te ondernemen. Het kan zich tegen je keren als je dit niet serieus neemt.
Wat kunnen kleinere ondernemers met uw onderzoek?
Die kunnen zich richten op de kleine groep mensen die geld wil uitgeven aan een schoner milieu. Grote bedrijven zijn afhankelijk van de massa. Die zijn gedwongen producten te maken die kwalitatief beter zijn dan die van de concurrent.
Is het, gezien de risico’s, niet beter om in kleine stapjes aan mvo te doen?
Dat is in sommige gevallen het enige haalbare als je ook geld wilt verdienen. Het maakt je echter kwetsbaar voor kritiek: als mvo-bedrijf wordt je extra onder de loep genomen. Ik ken bedrijven die daar moe van worden.” (AvB)