De Cayman vraagt weinig meer dan basisniveau voertuigbeheersing. De middenmotor zorgt voor ongekende stabiliteit, het optionele Porsche Active Suspension Management (PASM) doet de rest. Alleen met alle elektronica uit, standje ‘sport plus’ en een nat wegdek is het wat meer werken. En je moet wel erg overmoedig zijn om dat maximum op te zoeken met die ton euro onder je kont. Bij de introductie van de Cayman, inmiddels drie jaar terug, was Top Gears‘ Jeremy Clarkson niet overtuigd. ‘It’s a Boxster with a roof, they should have called it the Coxster.” Volgens de BBC-journalist diende de Cayman geen ander doel dan het gat tussen de Boxster en de 911 te vullen, Porsche zou verzuimd hebben de beste auto te maken. De Cayman 2009 is radicaal verbeterd. De auto is krachtiger, kan uitgerust worden met een PDK-bak (dubbele koppeling), remt beter en is zuiniger dan zijn voorganger bij meer vermogen. Volgens het autojournaille is de nieuwe Cayman zelfs beter dan zijn grote broer – de 911 Carrera.
Het interieur is minstens zo fraai als het exterieur: simpel en strak. Met een beetje zoeken ontdekken we twee minpunten: het contactslot en het stuurschakelsysteem. De contactsleutel is buiten proportie en mist een scharniertje, het is net een rol Mentos in de broekzak. Bovendien zit het contactslot, zoals bij alle Porsches, aan de verkeerde (dus linker) kant. Verder is het schakelen op het stuur wat onlogisch. Opschakelen blijkt terugschakelen en vice versa. Maar wie gebruikt die knopjes nog met die Doppelkupplungsgetriebe?
Gereden: Cayman S PDK 2009 à 113.387 euro