Eigenaar: Jon Prijs (47)
Verwachte omzet 2007: tussen 30.000 en 50.000 euro
Klanten: Nederlanders wereldwijd en buitenlanders in het buitenland
Investering nodig voor: Fysieke winkel in Apeldoorn
Webiste: www.jonnys.nl
“Hoeveel mensen gaan er niet bij Nederlanders in het buitenland op bezoek met koffers vol kaas, drop en hagelslag? Ik dacht: dat kan handiger. En kennelijk is er grote behoefte aan heimwee-voedsel. Via onze website kunnen producten besteld worden vanaf alle uithoeken van de wereld. Wij versturen het via pakketdiensten.”
“Ik zat in de ziektewet, na onder meer een herseninfarct, maar ik wilde weer aan het werk. Ik kwam op het idee toen ik iemand hoorde klagen over de hoeveelheid spullen die hij voor kennissen mee moest slepen naar Thailand. Het UWV stemde in met mijn plan, en ik kon aan de slag.”
“In de fysieke winkel komen alleen buitenlandse specialiteiten voor de expats hier. De bedoeling is om in heel Europa franchisenemers te krijgen. Zoals een Franse en een Belgische winkel met alle Europese specialiteiten behalve de Franse en Belgische. Dan kunnen we – binnen Europa – het transport zelf regelen.”
Hans Bertram, directeur Power Motive, European Business Angel of the Year
Een webwinkel voor ‘heimwee’-producten is op zich geen slecht idee, maar een groot aantal zaken is nog niet goed uitgewerkt. Zo wordt er in het businessplan geen woord vuil gemaakt aan de verzending van artikelen. Worden die op voorraad gehouden? Of wordt bij de leverancier besteld nadat @Jonny’s! een order heeft ontvangen? Bij het eerste ontstaat een risico op incourante voorraden, in het tweede geval ontstaat een lange levertijd. De opmerking dat dit uitbesteed wordt aan franchisers vind ik wat mager. Een webwinkel kan een succes worden als er voldoende traffic is. Ook hieraan wordt in het plan geen aandacht besteed. Ook ontbreekt informatie over betalingen, wat voor webwinkels goed geregeld moet zijn De meeste kosten gaan zitten in een echte winkel in Apeldoorn. Is dit wel verstandig ? Tot slot vind ik de financiële onderbouwing mager. Kortom, een leuk idee, dat nog de nodige inspanning behoeft voordat het een succes kan worden.
Roel de Hoop, partner Prime Technology Ventures
Alle hulde voor Jon Prijs. Als alle Nederlanders in de WAO zo gedreven waren als Jon, dan was deze zinnige, maar ook veel misbruikte sociale voorziening overbodig. De drive en overtuiging is een zeer goeie basis om dit plan succesvol uit te werken. Ambitie is hier de grote valkuil, doelstellingen zijn te hoog gegrepen en daardoor zijn de risico´s van dit plan onnodig hoog. Begin met Nederlandse producten, online, zonder winkel, zonder versproducten. Ga eerst zelf maximaal aan de slag voordat je mensen aanneemt. Prijsvechten is onnodig met emotieproducten zoals deze, probeer je te onderscheiden door service en klantgerichtheid. Free publicity en direct een paar grote partijen aan je koppelen is een mooie eerste stap om je eerste klanten binnen te krijgen. Groei met kleine stappen in plaats van met een grote stap want dat is moeilijk te managen en creëert onnodige (persoonlijke) risico´s . Heel veel succes!
Nils de Witte, partner van NeBiB, start-up deskundige
“Investeerders overtuigen met een invuloefening van de Kamer van Koophandel, lukt niet. 27 pagina’s gezwets zonder een visie, marktverkenning of concurrentie analyse. Een webshop voor heimweeproducten, is best leuk. Ik weet zeker dat ondernemer Jon Prijs er een leuke boterham mee gaat verdienen. Maar om nou te zeggen nieuw en innovatief ? Nee. Webshops behoren het grootste en snelst groeiende segment in de Kamer van Koophandel-statistieken. Vijf minuten Googelen levert ongeveer honderd hits voor online shops voor heimweeproducten. Uit de gepresenteerde plannen kan ik niet opmaken hoe het bedrijf van Prijs zich gaat onderscheiden van de rest, dus ik kan er geen positief oordeel over geven.”