Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Floreren door placebo

De placebo is niet meer weg te denken uit het medisch circuit. Menig hypochonder voelt zich weer kiplekker na een neppil. Het placebo-effect ontstijgt het medisch circuit. Neem ideeën. Waarom is het een geloofwaardiger dan de ander?

Alleen maar omdat wij geloven dat het idee beter is, stelt de altijd prikkelende marketingdeskundige Seth Godin op zijn weblog.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het referentiekader schept placebo’s. Een betoog van een toonaangevend journalist pikken we sneller op dan een verhaaltje in het plaatselijke sufferdje. Ondernemers moeten zich in de kijker spelen. Zorg dat er over uw product geschreven wordt, en de gouden bergen komen vanzelf aandrijven.
Wellicht nog belangrijker: bereik de massa. Zijn Nike schoenen echt beter dan die naamloze budgetgympen? De consument denkt van wel… en daar gaat het om.
Marketeers doen hun uiterste best om het placebo-effect te sturen – met wisselend succes. Op zoek naar gegarandeerd succes? Zorg ervoor dat een autoriteit uw product gebruikt of noemt, het is de eerste stap naar een zorgeloze toekomst.

Let wel op de nodige valkuilen. Hoe hard een bedrijf kan vallen blijkt uit de boekhoudpraktijken van Arthur Andersen (AA). De boekhouders van AA onderzochten duizenden bedrijven en noemden hen solide. Toen de rotte appel Enron door de controles glipte en een bedrijf op drijfzand bleek, verloren duizenden andere bedrijven hun zorgvuldig opgebouwde reputatie. Weg placebo…