Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Thijs Verheul verlaat Vinted en gaat investeren, dit zijn zes tips voor tech-startups

Ondernemer Thijs Verheul maakte afgelopen jaar een killer-exit door United Wardrobe te verkopen aan Vinted. Zijn droom is het bouwen van een unicorn én te investeren in tech-startups. In deze blog vertelt Thijs waar je op moet letten als je groeigeld wilt ophalen.

Dit is mijn laatste week bij UW/Vinted, na de verkoop heb ik mijn laatste campagnes gedraaid en ben nu klaar met mijn verplichtingen. Na deze week kan ik gaan en staan waar ik wil en doen waar ik zin in heb. Ik krijg van veel mensen de vraag: Wat ga je nu doen?

Ik wil investeren, leren, dagelijks plezier ervaren in wat ik doe en vooral chillen, veel boeken lezen en rustig mijn nieuwe huis gaan betrekken. Ik hoop dat ik na de Corona weer lekker volle zalen met studenten, werknemers, partners of boardrooms kan inspireren met het United Wardrobe sprookje, maar voor nu zijn dit voornamelijk wat online colleges hier en daar. Het allermooiste lijkt het mij om op Lowlands mijn verhaal on stage te kunnen doen, en natuurlijk ook nog even een van mijn nummertjes er achteraan te knallen, maar dat is voor nu nog een droom, wie weet.

Het lijkt mij erg leuk en vooral lucratief om start en scale-up bedrijven te helpen als investeerder of met marketing en/of kickstart problemen. Tijdens United Wardrobe ben ik er achter gekomen dat mijn talenten niet liggen in het managen van mensen of de boekhouding. Waar ik wel talent in heb is het firestarten, dingen van 0 naar 1 brengen en van niets iets maken. Mocht je dit lezen als jonge IT-ondernemer en denken van “hey Thijs ik wil dat je in mij investeert!” Bedenk dan eerst voor jezelf:

1. Heb ik een dreamteam?

Er is een voorbeeld uit Silicon Valley wat men de “triple-H” formule noemt, hier kun je daar meer over lezen. Ik heb dit zelf verbasterd naar “Hippy, Hacker, Hustler” Het is heel simpel. De hippy heeft het idee, de hacker typt het aan elkaar en zet het live en de hustler zorgt ervoor dat het product gaat vliegen en iedereen er van weet. Is dit dan verplicht voor een IT-start-up? Nee, natuurlijk niet, er is geen formule voor ondernemen, je moet het gewoon doen.

Dus mis je 1 van deze H’s in je team, dan is er geen man over boord, maar het is wel slim om te kijken of je mensen bij je team kunt betrekken met een van de ontbrekende skills. Je wilt gewoon een betrokken IT-er met aandelen in je team, die hard heeft voor jouw zaak heeft zodat hij ook op zondagavond een bug kan fixen ipv. er maandag ochtend naar te kijken.

Je kunt nog zo’n mooie app bouwen, als er geen goede lange termijn visie van een hippy aan kleeft, ga dan maar eens geld ophalen. En als je geen hustler in je team hebt, kun je een super idee hebben dat perfect werkt, maar niemand gaat het van je kopen en je zult geen groei boeken.

2. Ben ik aan het groeien?

Super cliché, maar voor bijna alle investeerders in de IT is groei het aller belangrijkst, het is soms om ziek van te worden maar het is zoals het is. Je MOET groeien wil je goed geld ophalen tegen een mooie waardering met mooie voorwaarden. Denk echt aan 100% year on year omzet groei of een reeks van 6 maanden met elke maand 40% groei. Natuurlijk kun je geld ophalen als je niet groeit, maar je moet jezelf afvragen of je dit wel wilt.

Als je bizar aan het groeien bent moet je ook nog eens verklaren waar je groei vandaan komt. En niet zo van “we denken dat het door deze influencer of dit artikel komt” nee, je moet echt harde data hebben die aantoont dan als je €1 in een marketing kanaal gooit en €2 uitkomt en nadat je deze hebt opgeschaald ook het de groei mee ging en niet alleen maar duurder werd en afvlakte.

3. Hoe ga ik groeien / ben ik schaalbaar bezig?

Je hebt dus je dreamteam en je bedrijf groeit als kool, lekker bezig. Je groeit 200% year on year en alles lijkt helemaal goed te gaan. Maar wil je nu nog een dikkere ronde ophalen dan moet je echt structureel aan kunnen tonen waar je groei vandaan komt. In rondes van boven de miljoen ga je het echt niet meer voor elkaar boxen om gewoon te zeggen dat je groeit, nee je moet echt een plan hebben hoe je gaat groeien en je moet elke marketing euro kunnen verklaren.

Het lastige hieraan is dat als je gaat schalen, je groei ook mee moet schalen. Klein voorbeeld; je draait elke dag 10 TV Reclames en dit kost je €50.000, waardoor je elke dag 50.000 nieuwe gebruikers krijgt. Je gaat nu opschalen, en je doet 20 TV reclames per dag, dit kost je €100.000 maar je krijgt maar 80.000 nieuwe gebruikers, je groei schaalt dus niet mee, er zit zand in de motor! Haal eerst het zand uit je groei motor en toon aan dat dit niet meer het geval is, ga daarna weer met investeerders praten.

Nog een paar tips:

1. Ga eerst zelf omzet draaien en zet alles zelf op, hoe lastig dit ook is, als je aan kunt tonen je zelf een idee van 0 naar 1 hebt gebracht hebben investeerders hier respect voor. Maak een MVP en kijk of het gaat vliegen. Zo niet, gan dan nog niet op zoek.

2. Hocus pocus focus: Focus op 1 ding, zoek een niche en wordt daar de beste in. Denk aan het gezegde: “Beter 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht” Wil je dus een nieuwe bakkerij beginnen begin dan met 1 broodje en niet met 100 verschillende, maak 1 broodje heel goed en wordt daar bekend mee.

3. Ga eerst voeren en dan vissen. Als je een dikke karper wilt vangen moet je eerst veel voeren en dan pas gaan vissen. Gooi je je hengel uit op een random plek, veel geluk, maar dan is het net een lot uit de loterij. Voorbereiding is het halve werk. Maak eerst een fundament, test veel en ga daar op verder, ga niet zomaar wat doen, doe het met een plan. (hier was ik zelf dus altijd slecht in maar Sjuul had altijd de antwoorden en de plannen)

Ga ik investeren in jouw start of scale-up?

Grote kans dat het antwoord op dit moment NEE gaat zijn omdat ik eerst tot rust wil komen en lekker wil chillen. Maar mocht je toch alle bovenstaande punten aftikken, en ben je een lefgozer, dan wil ik best een keer een bakkie met je doen als ik tot rust ben gekomen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

So long cowboys and girls! ?