TenPages zit in een transitiefase. Het bedrijf startte vier jaar geleden met het faciliteren van beginnende schrijvers. Was de crowdfunding van een boek voltooid, dan werd het boek bij een uitgever ondergebracht en was TenPages ‘klaar’. Afgelopen zomer werden een tweede businessmodel gelanceerd: de TenPages Specials, crowdfunding van boeken van bekende schrijvers, zoals sterrenkok Ron Blaauw en acteur Arie Boomsma. Hierin kopen mensen geen aandelen, maar krijgen ze in ruil voor hun funding een product of dienst terug: een boek, een workshop of een bezoekje aan een concert met Arie Boomsma.
De bekende schrijvers worden voortaan door TenPages zelf uitgegeven, en het bedrijf onderzoekt of het hetzelfde kan gaan doen met de beginnende schrijvers. ‘Dan heb je meer invloed op het succes van het boek, omdat je grip hebt op hoe het boek er komt en vermarkt wordt. Dat laten we nu nog over aan al de verschillende uitgevers’, legt Valentine van der Lande uit.
Het eerste ‘eigen’ boek is net uitgebracht, en in april volgt er nog een aantal. Van der Lande heeft de afgelopen jaren nauw samengewerkt met de dertig uitgevers die haar boeken uitgaven, en daar een kijkje in keuken kunnen nemen. Ze wil dingen anders doen dan gebruikelijk in de markt. ‘We willen het hele proces van boeken uitgeven aanpakken, door de keten korter en efficiënter te maken, of door dingen om te draaien. Boekhandels kopen nu bijvoorbeeld twee à drie keer per jaar boeken in. Dat is onhandig voor actuele titels. We kijken nu naar een systeem waarmee het voor boekhandels toch te doen is om met kortere doorlooptijden te werken.’
Bekende auteurs acquireren gaat volgens Van der Lande relatief makkelijk. ‘Auteurs willen een uitgeverij die met zijn tijd meegaat. En daarbij betalen we in de crowdfundfase 2,5 keer zoveel aan royalties.’
Bekijk hieronder het hele interview met Valentine van der Lande bij 7 Ditches TV