Lessen in samenwerking:
- ja, en… : accepteer het gelijk van je gesprekspartner(s) en voeg iets toe
- sta open voor anderen: laat anderen meewerken aan je idee
- controleer: openstaan voor anderen is één, maar zorg er wel voor dat je de ideeënstroom structureert
- zorg voor een podium: biedt een handige service aan, geef klanten een stem
- biedt kansen: zorg dat klanten beter worden van hun participatie
- speel: wees niet te serieus bij samenwerking. Een ontspannen groep ontwikkelt de beste ideeën.
- ken je omgeving: wees geen olifant in een porseleinkast
- investeer: samenwerken is arbeidsintensief, wees bereid te investeren
- koester de 1%: één procent van je klanten bestaat uit hardcore fans, koester ze
- ken de taal: samenwerken werkt alleen als de partijen elkaar begrijpen, u bent de dirigent
- maak fouten: zonder fouten leer je niets en kan je nooit tot het beste product komen
- verlaag je grenzen: hou niet vast aan hooggespannen verwachtingen als dat niet is wat je partners of klanten willen
- wees open: is de eerste ontwerpfase een zooitje, doe daar dan niet geheimzinnig over. Het maakt alleen maar duidelijker dat fouten maken geen probleem is
- deel je geheimen: wees niet te krampachtig in het bewaren van bedrijfsgeheim
- verander: wie eenmaal samenwerkt ziet een verandering in het hele bedrijf, koester dit
- wees menselijk: al werk je vanuit een kantoorbunker of een anonieme webomgeving zorg ervoor dat je bedrijf een gezicht heeft – zorg voor zichtbaarheid.
- er zijn geen regels: vergeet al het bovenstaande en trek uw eigen plan
Bekijk het volledige document op website Change This (in pdf)