Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Pensioenfonds start crowdfundcampagne

Steeds meer bedrijven vinden hun weg naar crowdfundsites. Reden voor BrightNL om te lanceren via een crowdfundcampagne. De pensioenuitdager hoopt 3 ton op te halen. 

Pensioenfonds start crowdfundcampagne
Je leest nu: Pensioenfonds start crowdfundcampagne

Nieuwkomer op de pensioenmarkt BrightNL introduceert in de loop van dit jaar pensioenopbouw voor zelfstandigen tegen kostprijs. Deelnemers betalen daarnaast een jaarlijkse vaste bijdrage van 210 euro. BrightNL mikt op zzp’ers, freelancers, zelfstandige ondernemers, DGA’s en werknemers voor wie de werkgever niets heeft geregeld op het gebied van hun pensioen. De aanbieder is nieuw op de markt en zegt de eerste Nederlandse pensioeninstelling voor zelfstandigen te zijn. Ze wordt eigendom van de deelnemers. Hiertoe start deze week een crowdfundingcampagne via Symbid, een aandelencrowdfundingplatform.

Deelnemers van BrightNL kunnen zelf bepalen hoeveel ze willen inleggen en wanneer ze hun pensioen willen laten ingaan. Ook kiezen ze zelf de instantie die het pensioen mag uitkeren. Iedere deelnemer krijgt een eigen online pensioenrekening die eenvoudig zelf te beheren is. De inleg wordt collectief belegd in het Bright LifeCycle Fonds. In dit fonds wordt hoofdzakelijk passief belegd en naarmate de gekozen pensioendatum nadert wordt het risico afgebouwd.

Coöperatieve structuur

Volgens de initiatiefnemers zijn bestaande oplossingen duur, complex en vaak zijn er allerlei verzekeringen aan gekoppeld die niet altijd gewenst zijn. En banksparen, het alternatief, zou weinig rendement opleveren door de lage rentestand. Daarom besloten ze een pensioeninstelling te starten waar deelnemers zelf eenvoudig pensioen op kunnen bouwen, met een hoger verwacht rendement dan banksparen.

BrightNL is niet van een bank, verzekeraar of vakbond, maar van de deelnemers zelf. Iedere deelnemer wordt namelijk tevens aandeelhouder – en dus mede-eigenaar – van de pensioeninstelling. Hierdoor hebben de deelnemers medezeggenschap en delen ze mee in de (eventuele) winst, is de belofte. Dat is ook de reden dat de oprichters – Annemieke Beijerinck, Karin Jakobsen, Jaak Zonneveld en Peter Verhaar – gekozen hebben voor crowdfunding om een additionele 300.000 euro op te halen. Op deze manier hopen ze een breed draagvlak te creëren onder zelfstandigen.