Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Oneplanetcrowd naar Duitsland

Oneplanetcrowd gaat internationaal. Het duurzame crowdfundingplatform trekt Duitsland in, om daar investeerders te trekken voor Schwarmfinanzierung van groene producten, diensten en startups. 

Het loopt lekker bij Oneplanetcrowd, één van de vele crowdfundingplatforms die Nederland rijk is. Het ging relatief laat van start, maar is inmiddels wel een van de grootste: na 13 maanden staat de teller van alle fundingacties samen op 1,1 miljoen euro, bijeengebracht door 6500 actieve investeerders.

Schwarmfinanzierung

Dat succes smaakt naar meer, en daarom trekt directeur Maarten de Jong het buitenland in met zijn platform. Te beginnen met Duitsland. Wij moesten het ook even opzoeken: Schwamrfinanzierung heet crowdfunding daar, al gebruiken de buren net zo lief de Engelse term voor de alternatieve vorm van financiering. “Wij zijn uiteindelijk zelf ook een onderneming die wil opschalen. Er is daar een enorme markt waar crowdfunding wel op gang komt, maar nog lang niet zo ontwikkeld is als bij ons,” zegt De Jong, die er in de zomer van 2014 live wil gaan. ‘Men is er daar klaar voor, terwijl er nog geen partij actief is in onze niche. We zijn gepokt en gemazeld in het opzetten van een crowdfundingplatform. We weten precies wat er nodig is om er sneller te gaan groeien dan in Nederland.’

Start Green

Oneplanetcrowd is een initiatief van ‘groene’ durfinvesteerder Start Green Venture Capital. In Duitsland zoekt De Jong vooral naar een online partner die kan zorgen voor toegang tot de crowd. ‘Een partij die een duurzame community achter zich heeft of een mediapartij die zich richt op duurzamer consumeren. Dat is wel een voorwaarde om daar aan de slag te kunnen gaan.’ Allereerst zal De Jong projecten aannemen die draaien rond de voorverkoop van producten of diensten, leningen volgen later. ‘Daarvoor moeten we eerst uitgebreider in gesprek met de Duitse financiële toezichthouder. Maar we hopen in het derde kwartaal ook met leningen van start te kunnen.’

Convertibles 

Ondernemers kunnen namelijk op 3 manieren geld ophalen: via de voorverkoop van producten. Tegenover de investering staat dan de tegenprestatie van het leveren van het product of de dienst. Een tweede variant is het uitzetten van leningen met een vaste looptijd en rente, die eventueel in natura kan worden voldaan. De derde mogelijkheid is vooral bij startups het populairst: die van een converteerbare lening, die het recht geeft om onder bepaalde voorwaarden de lening om te zetten naar certificaten van aandelen. Ampyx en energie-app Greeniant  hebben op deze manier Oneplanetcrowd ingezet. ‘Onze ervaring is dat consumenten eerst via voorverkoop kennismaken met crowdfunding. Zodra ze wat meer ervaring en vertrouwen hebben, kijken ze ook vaker naar leningen.’

Nederlandse ondernemers

De markt voor crowdfunding mag in Duitsland nog niet zo ‘volwassen’ zijn als die van ons, vast staat dat in een consumentenmarkt die vele malen groter is dan de Nederlandse het publiek juist ver vooroploopt als het gaat om duurzame consumptie. Tegelijkertijd is een Duitse zustersite van Oneplanetcrowd natuurlijk een uitstekende gelegenheid voor Nederlandse ondernemers om hun productconcept of businessplan onder de aandacht te brengen in het buitenland, zoals ze dat nu al doen via Kickstarter in de VS of Engeland.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voeding, mode, design

Duurzame voeding, mode, design en charitatieve projecten trokken het afgelopen jaar in Nederland de meeste investeerders en zijn goed voor twee derde van de  projecten die online gaat op Oneplanetcrowd. De bekendste succesverhalen passeerden al eerder bij Sprout de revue: de ledlamp voor de derde wereld Waka Waka Light, de groene golfballen van Biogolf, en de Power Plane stroomopwekkende zweefvlieger van Ampyx Power. Met een half miljoen euro aan opgehaald kapitaal is dat de onbetwiste kampioen onder de crowdfundingprojecten – en overigens bepaald geen consumentenproduct.

EKOnoom

Gevraagd naar een persoonlijke favoriet van eigen kweek noemt De Jong EKOnoom. De bezorger van biologische boodschappen haalde in twee weken tijd 40.000 euro op voor uitbreiding via een franchsieformule in Oost-Groningen. ‘Ondernemers denken hier in Amsterdam hip te zijn met de ene biologische bezorgservice na de andere, maar in Groningen bestaat deze business al bijna 10 jaar en doet het erg goed,’ lacht De Jong. ‘Maar waarom het een favoriet is: het laat heel goed zien dat het helemaal niet veel werk en tijd hoeft te kosten om via crowdfunding financiering aan te trekken, en dat het ook helemaal niet alleen voor startups is. Bestaande ondernemers kunnen het heel snel inzetten: Peter van Kampen heeft een boel blije klanten. Toen hij via een briefje bij de boodschappen bekendmaakte dat hij ging crowdfunden, had hij in no time het dubbele binnen van zijn inzet.’

Lees ook: