Het is een wonder van vernuft: een set fietstassen die je omtovert in een tafel en twee stoeltjes als je de perfecte picknickplek hebt gevonden. Voor hapjes, drankjes en eetgereedschap is ruim voldoende plek in het kleurige Springtime.
Bloon design
De Eindhovense ontwerper Jeriël Bobbe scoorde er met zijn bedrijf Bloon design een hit mee toen hij zijn product vorig jaar oktober voor het eerst toonde. Van de Volkskrant tot The Sunday Times en van Fast Company tot de Holland Herald, het KLM vliegtuigblad: designrubrieken smullen van het groene en aaibare setje. “Dat begon met designsite Designboom.com. Die trekt vier miljoen bezoekers per maand! Daarna kwamen echt alle bladen en sites langs.”
Crowdfunding
Die enorme aandacht leidde niet onmiddelijk tot een verkoopbaar product. Bobbe heeft een vaste baan bij ontwerpbureau Van Berlo, zodat hij in zijn vrije uurtjes Springtime en zijn eigen designlabel Bloon verder moet brengen. Gezien de enorme aandacht die Springtime de afgelopen maanden heeft gekregen, leek het een prima product voor crowdfunding. “Ik kon en wilde me niet vastleggen aan een superstrak businessplan dat een bank, terecht overigens, zou eisen. Op deze manier kan ik het project beter spreiden, ben ik flexibeler. En ik hoef niet alles tot de laatste cent terug te betalen, zoals bij de bank.”
Kickstarter
Bobbe is de afgelopen maanden druk geweest met zijn product op Kickstarter te krijgen, de Amerikaanse crowdfundingsite met een miljoenenpubliek. “Voor Kickstarter koos ik omdat het een enorm breed publiek trekt wereldwijd, ook de juiste doelgroep. Alternatieven hier in Nederland trekken toch minder aandacht. Kickstarter heeft echt een fantastische naam. Het viel me op, toen ik er een studie van maakte, dat de meest succesvolle projecten via Kickstarter dat succes danken aan internetfora die het oppikten.”
Amerikaanse partner
Het heeft wel wat extra voeten in de aarde om op de Amerikaanse crowdfundingsite te komen. Je moet een Amerikaanse entitieit hebben, en natuurlijk een Amerikaanse bankrekening waarop de crowd uiteindelijk zijn geld stort. “Gelukkig kende ik iemand in San Francisco. Dat is uiteindelijk mijn partner geworden.” Op een strakke site als Kickstarter moet je presentatie bovendien aantrekkelijk zijn om op te vallen tussen alle andere projecten. “Ik heb flink wat tijd besteed aan het filmpje en het verhaal. Uiteindelijk ben ik er best wel lang mee bezig geweest.”
Screening
Half mei dacht Bobbe dat hij kon gaan rondtoeteren dat iedereen kon inschrijven via Kickstarter, maar hij had buiten de waard gerekend. De bank waarmee Kickstarter werkt en het platform zelf hadden nog vijf dagen nodig om zijn project te screenen. “Ze zijn objectief hoor, ze gaan niet proberen in te schatten of je product succesvol kan worden. Maar hebben best wel een strenge screening: ze willen natuurlijk weten wie je bent, of je niet uit bent op makkelijk geld.”
Live
Maar deze week is Springtime dan eindelijk live op Kickstarter. Binnen een maand wil Bobbe er 85.000 dollar ophalen, geld dat nodig is om het ontwerp verder uit te werken, de mallen te laten maken en de set uiteindelijk – met winst – te verkopen. De verkoopprijs heeft hij gesteld op 425 dollar – voor de early birds, in de winkel zal Springtime 490 dollar gaan kosten.
Rewards: dankjewel, T-shirt
Zoals elk Kickstarterproject kan de crowd Bobbe steunen met verschillende bedragen, waar diverse zogenoemde rewards tegenover staan. De crowd die minder hardcore aan het fietsen en picknicken is, kan al instappen op de three in one picnic basket vanaf 1 dollar. Daarvoor krijg je slechts een hartelijk dankjewel als beloning. Voor vijf dollar wordt je naam onsterfelijk in een hall of fame, twintig dollar levert een poster op, 60 dollar is goed voor een T-shirt en 100 dollar voor een picknickpakket. “Dat is ook de essentie van crowdfunding: dat mensen die een product niet willen of kunnen betalen, er toch deel van kunnen uitmaken. Ik heb proberen in te schatten wat mensen leuk vinden om terug te krijgen voor hun bijdrage. Maar uiteindelijk wil je toch voldoende overhouden om je product van de grond te kunnen krijgen.”
De teller
Nu wordt het echt spannend: de klok staat op nog 26 dagen te gaan, en de teller staat op 1465 dollar, afkomstig van twaalf funders. Gezien de media-aandacht hadden wij meer vuurwerk verwacht. “Ja, dat valt nog even tegen. Het is altijd afwachten of en wanneer het gaat rollen. Maar ik ben nu druk met alle media aanschrijven die aandacht hebben besteed aan Springtime, om te vragen of ze nu niet willen melden dat het op Kickstarter staat. Eigenlijk hoop je dat die hype van de afgelopen maanden weer een beetje oplaait.” Het grote voorbeeld van een Kickstarterhype is natuurlijk Pebble watch, het slimme horloge dat juist door zijn presentatie op Kickstarter wereldberoemd werd. “Je zou een ontwerp, zodra het af is en je presenteert het, meteen op Kickstarter moeten zetten. Maar dat is mij niet gelukt.”
Pre-orders
Toch geeft Kickstarter een te somber beeld: Bobbe heeft meer dan 500 pre-orders geschreven voor zijn picknickwonder. Als die mensen zouden vooruitbetalen, is hij al een aardig eind onderweg. “Zo werken pre-orders natuurlijk niet. Maar wie weet: ik probeer ze nu over te halen om via Kickstarter klant te worden.”
Bekijk hier de demo van Springtime: