Crowdfunding blijft hot. In de eerste helft van 2019 is in Nederland 203 miljoen euro via crowdfunding opgehaald. Dat is 32 procent meer dan in de eerste helft van 2018, toen 154 miljoen euro werd opgehaald. Het publiekelijk geld ophalen is niet alleen goed voor de portemonnee, maar een succesvolle crowdfundingcampagne zorgt ook voor tal van ambassadeurs. Gijsbert Koren van CrowdfundingCijfers zet voor Sprout de grootste crowdfundingcampagnes van ondernemers in 2019 (tot nu toe) op een rij:
1. VanMoof
Onmiskenbaar de nummer één van het eerste halfjaar van 2019: VanMoof. Het fietsbedrijf van ondernemer Taco Carlier wil maar liefst 7,5 miljoen euro ophalen met een nieuwe crowdfundingcampagne om aan de hoge vraag te kunnen blijven voldoen. Die 7,5 miljoen euro deelt VanMoof op in twee segmenten: 2,5 miljoen euro moet komen van particulieren en 5 miljoen euro van investeerders. Uiteindelijk komt VanMoof drie ton tekort, maar Carlier is wel de crowdfund-koning van de eerste zes maanden van dit jaar.
Platform: Oneplanetcrowd
Opgehaald bedrag: 7.2000.000 euro
Financieringsvorm: Converteerbare lening
2. HyGear
Een oude bekende: HyGear, de merknaam van het in Arnhem gevestigde Green Vision en levert installaties voor productie van industriële gassen, waaronder waterstof. Al snel na de start in 2002 ontdekte HyGear te ver voor de troepen uit te lopen: voor het leveren van waterstof aan vulstations voor auto’s op waterstof bleek de markt nog niet klaar. De brandstofceltechnologie was voor de automotive-oem’ers nog te duur om op grote schaal toe te passen. Dus ging het Arnhemse bedrijf op zoek naar alternatieve markten voor zijn waterstofproductiesystemen – en vond die in vooral de glasproductie, metaalindustrie, food en semicon.
Platform: NPEX
Opgehaald bedrag: 4.999.999 euro
Financieringsvorm: Lening
3. APOC Project R
APOC Project R klinkt als een geheim dossier. Maar het is het project van APOC Aviation, een onderneming die zich bezighoudt met de levering van gebruikte onderdelen afkomstig uit de demontage van vliegtuigen die door (lease-)maatschappijen uit de vaart zijn genomen. Het bedrijf uit Berkel en Rodenrijs heeft al zes (!) succesvolle crowdfundingcampagnes achter de rug en ook nummer zeven was een hit. Met de 2,6 miljoen euro – gesteund door onder andere investeringsmaatschappij Antea en ABN Amro – wil APOC Aviation een Boeing 737-700 aanschaffen.
Platform: Geldvoorelkaar
Opgehaald bedrag: 2.600.000 euro
Financieringsvorm: Lening
4. Felloo
Felloo, een Sprout Challenger van vorig jaar, haalde 1,5 miljoen euro funding op voor hun buy-and-build-strategie. De startup van Enrico Grobben en Marthijn Groenwoud levert complete cloudomgevingen voor zijn klanten op abonnementsbasis. Daarbij begint het bij de basis: een stabiele en betrouwbare internetverbinding. Vervolgens richt het cloudtelefonie en online werkplekken in, en het biedt ook geavanceerde print- en scantechnieken online aan. Daarnaast zit eind 2016 ook de beveiliging van alle IT in het pakket. Kortom, Felloo is een one-stop-shop voor iedereen met een cloud-wens.
Platform: NPEX
Opgehaald bedrag: 1.500.000 euro
Financieringsvorm: Lening
5. Ecovat
Ecovat is een ondergronds warmteopslagsysteem met een zeer hoge efficiëntie (minder dan tien procent energieverlies over zes maanden) en een grote opslagcapaciteit. Het bouwsysteem maakt de opslag van thermische energie mogelijk. Hierdoor kunnen meerdere huishoudens het hele jaar door volledig draaien op schone energie, waardoor het gebruik van fossiele brandstoffen tot nul wordt gereduceerd.
Platform: NPEX
Opgehaald bedrag: 1.258.750 euro
Financieringsvorm: Aandelen
6. Mechanical Field Support
Mechanical Field Support wilde 1,25 miljoen euro ophalen voor de verdere internationale expansie. Het bedrijf voert onder andere onderhoudsdienstverlening voor gasturbines uit en de verkoop van reserveonderdelen voor gasturbines en werkt samen met grootmachten als BP en Engie. Man aan het roer is Alex Peelen: hij heeft in totaal 22 jaar professionele ervaring in de industrie van gasturbines welke worden ingezet voor energieopwekking en is al twaalf jaar lang algemeen directeur van Mechanical Field Support.
Platform: October
Opgehaald bedrag: 1.250.000 euro
Financieringsvorm: Lening
7. TOM
Tom Omnichannel Management (T.O.M.) wist 1,2 miljoen euro op te halen. Oprichters Tom en Ron te Riele begonnen veertien jaar geleden met een fysieke fietsenwinkel genaamd Giga-Bikes. In 2009 is de eerste webwinkel gestart genaamd ‘Internet-Bikes’. In de loop der jaren is deze uitgebreid naar speelgoed, sport- en outdoor-artikelen en producten zoals casual kleding, brilmode en boeken. In 2014 is T.O.M. een partnership aangegaan met Bol.com en Amazon en in 2018 is Giga-Bikes uitgeroepen als ‘Tweewielerwinkel van het jaar 2018’. Het bedrijf heeft extra groeikapitaal nodig om de uitbreiding van haar voorraad te financieren.
Platform: Collin Crowdfund
Opgehaald bedrag: 1.200.000 euro
Financieringsvorm: Lening