Met het opgehaalde geld is Mobbr van plan zichzelf internationaal op de kaart te zetten. Mobbr speelt in op de trend van het zogenaamde ‘business process crowdsourcing’, waarbij bedrijven de hulp van online professionals inroepen bij het oplossen van vraagstukken en het uitvoeren van projecten. Een hard groeiende
markt die wereldwijd jaarlijks al goed is voor ongeveer een miljard euro, claimt de startup.
Recent belichtte Sprout de mannen van Mobbr nog in de Startup van de Week.
Bij crowdsourcing – niet te verwarren met crowdfunding – wordt het bijdragen aan een bedrijfsproces gefaciliteerd op het internet. “Crowdsourcing websites groeien als kool, maar missen over het algemeen de betaalfunctionaliteit die wij bieden om bijdragers effectief te kunnen belonen.”, zegt oprichter Patrick
Savalle. “Daarbij zijn crowdsourcing platforms zowel qua opdrachtgevers als qua bijdragers vaak heel internationaal. Daar is Mobbr als enige betaaloplossing specifiek op ingericht.” Het slimme van de dienst: het stelt bedrijven in staat om de crowd te betalen voor hun input. Mensen vragenlijsten laten invullen is leuk, maar de animo wordt natuurlijk groter als je consumenten er ook beloont.
Mobbr is een jong bedrijf, maar is opgericht door twee mannen met een flinke staat van dienst. Ernesto Spruyt (38) is een freelance adviseur van startups die werkte voor onder meer Stichting Doen en de Windcentrale, die op zoek was naar een mooie onderneming om zelf in te stappen. Hij kwam Savalle (48) tegen, een IT’er die bij het grote Sogeti al in 2006 een boek schreef over crowdsourcing en een methodiek ontwikkelde om op die sociale manier samen te werken en te innoveren binnen en buiten bedrijven. Toen Spruyt en Savalle gingen samenwerken, had Savalle de basis voor Mobbr al gelegd. De twee oprichters hebben een vast clubje developers dat de crowdsourcedienst verder ontwikkelt. Sinds afgelopen najaar heeft Mobbr zijn intrek genomen in Yes!Delft, de startupfabriek van TU Delft.
Mobbr opent nieuwe manieren voor community websites en hun gebruikers om via crowdsourcing geld te verdienen. Naast een handige wegwijzer in de benodigde software en een complete betaaloplossing, biedt Mobbr een dashboard omgeving waar opdrachtgevers, community websites en professionals elkaar makkelijk kunnen vinden.
Naar Singapore
“Door verdiensten te creëren voor hun gebruikers kunnen websites zelf minder afhankelijk worden van advertentie inkomsten.”, zegt Savalle. “En doordat wij weten waar er geld te verdienen valt en welke professionals waar goed in zijn, kunnen we straks wereldwijd de juiste expertise efficiënt helpen afstemmen
op het juiste bedrijfsvraagstuk.”
Mobbr, dat momenteel nog in beta is, heeft afgelopen half jaar succesvol een aantal pilot projecten gedraaid in Nederland. Omdat crowdsourcing bij uitstek een internationaal fenomeen is, wil het zich nu meer over de grens profileren. Begin april neemt het bedrijf deel aan de Crowdsourcing Week conferentie in Singapore, waar het de internationale promotiecampagne zal aftrappen.