Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De ommezwaai van Marianne Baars

Als je wilt groeien met je bedrijf moet je daarvoor soms eerst het roer omgooien. Dat weet ook Marianne Baars (41) van de afslankketen NewFysic. "We waren veel te chique."

NewFysic werd in 2000 opgericht nadat een wetenschapper/arts ontdekte dat een voedingssupplement op basis van eiwitten kan helpen bij afvallen. Om de voedingssupplementen werd een keten van winkels gebouwd waar klanten hun afslankmiddelen ophalen en ondersteuning krijgen. Na aanvankelijk succes, stagneerde de groei in het bedrijf. Baars: “Het lukte ze niet om het succes van vroeger terug te krijgen.”

De informele investeerders klopten in 2010 bij Baars aan, om het nieuwe gezicht te worden van het bedrijf en de formule nieuw leven in te blazen. “Ik kende het bedrijf al jaren en heb altijd al een oogje gehad op deze branche”, zegt Baars, die zelf medeoprichter is van Weekendjeweg.nl en na dat avontuur bij als internetondernemer bij verschillende projecten betrokken is geweest. Ze werd directeur en verwierf een minderheidsbelang in het bedrijf. “Er moest heel wat gebeuren, mijn handen jeukten.”

De start van “de wederopbouw” begon voor Baars met het reorganiseren van een deel van het personeelsbestand. “Dat sloot niet aan op de doelgroep.” Baars zegt dat de doelgroep van de formule ligt bij vrouwen tussen de 35 en 60 jaar oud. “We verloren klanten omdat ze 22-jarigen tegenover zich hadden zitten.” Via individuele regelingen heeft ze ervoor kunnen zorgen dat er ook “natuurlijke manier” afscheid kon worden genomen. Er zijn 20 werknemers in dienst. “We werken nu alleen nog met vrouwen die zelf dicht bij de doelgroep staan en zelf ervaringsdeskundigen zijn.”

Ander verhaal

Ook op een andere manier moest het concept volgens Baars ‘laagdrempelig’ worden. “De marktpositionering was te deftig. We zitten nog steeds in het midden- en hoge segment, maar we zijn ons meer als no nonsens keten gaan profileren. Of je nu heel veel geld te besteden hebt, of weinig, voor iedereen geldt dat ze resultaat willen zien.” De ondernemer heeft daarvoor onder meer het uiterlijk in de winkels opgefrist. “Ook zijn we beter gaan sturen op het verhaal dat we op de winkelvloer richting klanten vertellen.”

Een belangrijke voorwaarde om de groei in heb bedrijf terug te krijgen, was volgens Baars ook het terugbrengen van een commerciëlere aanpak. “Soms heeft een dieet bijwerkingen, zoals problemen met de stoelgang. Vroeger stuurden we klanten naar de Etos om de hoek, tegenwoordig verkopen zelf de aanvullende spullen.” Los van assortimentsuitbreidingen is de ondernemer ook gaan nadenken over hoe ze diensten kan aanbieden voor specifieke doelgroepen, zoals op vrouwen in de overgang en op mannen. Ook is er een thuisvariant van het product gekomen die klanten online kunnen bestellen. “We merken dat vooral mannen die afnemen, de volgens stap voor ons is om hen naar onze winkels te krijgen.”

Hoewel het aantal filialen (totaal: 17) sinds Baars komst met vier is gegroeid, heeft ze er ook enkele moeten sluiten, zoals in Arnhem en Groningen. Volgens de ondernemer moet je koste wat kost niet overal willen zitten. “We streven naar landelijke dekking, maar we weten we nu dat we op bepaalde plekken nu niet aanwezig moeten zijn.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ondernemer

Volgens Baars is de schwung weer helemaal terug in het bedrijf en is ze nu klaar om verder te groeien. Op naar de veertig miljoen euro? “Daar willen we wel naartoe.” Hoewel de ondernemer geen concrete omzetcijfers geeft zegt ze het afgelopen jaar in omzet te zijn gegroeid. Het bedrijf is weer winstgevend, zegt Baars. Uit gegevens in de KvK blijkt dat de BV nog wel een ballast uit verleden het verleden meesleept. Er is een negatief eigen vermogen en de aandeelhouders hebben via een achtergestelde leningen de balans moeten versterken. “We zullen verdere investeringen uit de cashflow financieren.”

Een turnaroundmanager wil Baars zich niet noemen. “Ik kom niet graag ergens binnen denderen.” Toch heeft ze sinds haar komst bij NewFysic dus een redelijk ommezwaai in de winkels voor elkaar weten te krijgen. “Ook als je handen jeuken, moet je altijd voor stapsgewijze aanpak gaan, is mijn ervaring.”