Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Cashmanagement: Laks met geld

Ondernemers kijken niet kritisch naar hun bankkosten, halen onvoldoende rendement uit hun tegoeden, en zijn bereid grote financiële risico’s te lopen. Eén op de twaalf ondernemers heeft geenidee hoeveel geld er wekelijks binnenkomt en uitgaat. Namens Sprout en SNS Bank ondervroeg onderzoeksbureau Motivaction 579 ondernemers over hun cashmanagement.

Een ondernemer kan u op vele manieren geld verdienen. DAt is op eerste plaats door veel te verkopen, maar ook met scherp inkopen of streng op de kosten letten is menig ondernemer rijk geworden. Daarnaast is er nog een andere mogelijkheid om uw geld te laten renderen: -slim cashmanagement. Door het optimaal beheren van uw geldstromen kunt u namelijk ook geld verdienen. Met snelle ingrepen is vaak al snel resultaat te behalen. Het wekte daarom nogal verbazing toen we de resultaten zagen van een onderzoek dat we samen met de SNS Bank hebben laten uitvoeren onder 579 ondernemers: veel ondernemers zijn nogal laks als het om geldbeheer gaat. En dat is jammer want slim cashmanagement kan u direct geld opleveren. Zo is het vaak lonend om over de tarieven die de bank in rekening brengt, te onderhandelen. Toch heeft ruim 60 procent van de ondervraagde ondernemers nog nooit met zijn bank onderhandeld over de tarieven. En ruim de helft heeft zich nooit bij een andere bank georiënteerd. De mate van voordeel hangt natuurlijk samen met de grootte van het bedrijf. Voor een eenmanszaak met beperkte financiële middelen zal een accountmanager van een bank minder hard lopen dan voor een middelgroot bedrijf. Maar een winkelier zou bijvoorbeeld de stortkosten voor contant geld kunnen bespreken, een bedrijf met veel geld op de lopende rekening zou een creditrente op die rekening kunnen afdwingen.

Liquiditeitsbegroting?

Bij veel bedrijven die in de problemen komen is een gebrek aan inkomsten niet eens de hoofdoorzaak. Vaak is het een gevolg van slecht financieel beleid. Men zit de debiteuren te weinig achter de vodden, waardoor grote bedragen moeten worden voorgefinancierd. Door te weinig inzicht worden nietverantwoorde investeringen gedaan. Als dan een grote crediteur of de belastingdienst aanklopt, zijn de problemen daar. Het blijkt dat ruim 8 procent geen idee heeft wat er wekelijks aan geld binnenkomt of uitgaat. Dat is op z’n minst zorgwekkend. Ruim de helft van de ondernemers maakt zo’n liquiditeitsbegroting, zo blijkt uit het onderzoek, en dat is een bemoedigend percentage. Ruim de helft van die groep doet het maandelijks, ongeveer een kwart jaarlijks en één op de zes ondernemers maakt wekelijks zo’n begroting. Positief is ook dat tweederde van alle ondervraagden zijn liquiditeitspositie zeer actief bijhoudt; nog eens 20 procent geeft aan regelmatig in de boeken te kijken. Iets meer dan 3 procent heeft géén goed zicht op de
liquiditeitspositie. Vanuit bedrijfseconomisch oogpunt is het verstandig om na te denken over de betalingsstructuur: de
verschillende bankrekeningen en de samenhang daartussen. Het is beter om alles bij één bank onder te brengen dan bij meerdere. Daarmee ontstaat niet alleen meer overzicht, ook kan beter onderhandeld worden over de voorwaarden en verbetert doorgaans de relatie met de accountmanager van de bank.
Ook een wirwar aan spaarrekeningen is vaak contraproductief. Eén direct opneembare spaarrekening en één rekening voor de langere termijn zijn veelal voldoende. Bijna driekwart van de ondernemers
geeft aan daarover nog nooit gesproken te hebben. Mogelijk is de samenhang van de rekeningen daardoor niet optimaal. Wie zich wel laat adviseren, laat dat meestal doen door de accountant.

Risico’s zelden afgedekt

Dat het betalingsgedrag is verslechterd, daarover zijn de meningen verdeeld. Ongeveer een derde is het met die stelling eens. Maar ruim een kwart vindt dat de betaalmoraal niet is verslechterd. Toch
zakt Nederland langzaam op de lijst van trouwe betalers. Zo’n 48 procent hanteert een betalingstermijn van 14 dagen, eenzelfde groep een termijn van 30 dagen. Een klein deel geeft zijn debiteuren meer dan 30 dagen de tijd om te betalen. Van alle facturen
wordt ongeveer een kwart te laat betaald. Bij 12 procent van alle facturen wordt een herinnering gestuurd, bij ongeveer 5 procent ook nog een aanmaning. Dat klinkt weinig, maar toch heeft bijna een
kwart van de ondervraagden één of meerdere keren een incassobureau moeten inschakelen. Het afdekken van debiteurenrisico’s doen ondernemers maar mondjesmaat, zo blijkt. Amper 4 procent heeft een kredietverzekering afgesloten. De groep die zijn debiteuren heeft verpand aan een factormaatschappij is wat groter, namelijk 13 procent. In totaal heeft dus 83 procent van de
ondernemers zijn debiteurenrisico niet afgedekt. Ondanks het feit dat veel faillissementen het gevolg zijn van niet-betalende debiteuren, dragen ondernemers dus zelf het risico voor hun vorderingen.
Ook het afdekken van andere risico’s die de liquiditeitspositie in gevaar brengt, gebeurt zelden. Ruim 3 procent dekt zich in tegen valutarisico’s. Daarnaast verzekert 2,4 procent zich tegen toekomstige renteschommelingen. Al met al loopt het overgrote deel van de ondernemers – bewust of onbewust –
grote liquiditeitsrisico’s.

Eén van de kernactiviteiten van cashmanagement is het slim schuiven met geld. Ongeveer 40 procent maakt maandelijks of vaker geld over van de rekening-courant naar de spaarrekening. Een kleine 30 procent doet dit echter minder dan één keer per maand en de overige 30 procent doet zit zelfs helemaal niet, al kan dit voorkomen omdat er geen overtollig saldo is. De indruk die ontstaat is dat 60
procent niet erg actief is met het overboeken van geld naar een spaarrekening, deposito of beleggingsrekening. Veelzeggend is dat 36,8 procent overtollige gelden ‘gewoon’ op de rekeningcourant
laat staan en dus geen rente ontvangt over dit geld. Hier laten ondernemers dus duidelijk inkomsten liggen.
Hetzelfde geldt voor het verrichten van betalingen aan leveranciers. Zo’n 20 procent van de ondernemers betaalt zijn leveranciers zo snel mogelijk; nog eens 22 procent binnen 14 dagen. Dat
klinkt heel nobel, maar is uit oogpunt van cashmanagement niet verstandig – tenzij betalingskorting is overeengekomen.

Laks

Het grootste deel van de ondernemers heeft goed zicht op de financiën binnen het bedrijf. Ze weten hoeveel geld er wekelijks binnenkomt en uitgaat. Ruim de helft maakt regelmatig een
liquiditeitsbegroting om dit inzicht te verbeteren. Het vertalen van deze gegevens naar goed cashmanagement laat echter te wensen over. Ongeveer 40 procent geeft aan overtollige gelden
‘gewoon’ op de rekening-courant te laten staan en daarover geen rente te ontvangen. Ook het kostenbewustzijn kan beter. Zo’n 60 procent heeft nog nooit met zijn bank onderhandeld over de
bankkosten; mogelijk uit onwetendheid. Ruim de helft heeft zich nooit georiënteerd bij een andere bank om te kijken of daar de voorwaarden beter zijn. En dat terwijl dit vaak lonend is, ook voor kleinere bedrijven. Niet dat voor elk bedrijf zullen de verdiensten even spectaculair zullen zijn, maar dat er geld te verdienen valt is zeker. Kortom, cashmanagement is belangrijk genoeg om u er eens een middag in te verdiepen. Want soms ligt het geld op straat. U moet het alleen wel even oprapen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het onderzoek

Het Cashmanagement-onderzoek van Sprout en SNS BAnk is uitgevoerd door Motivaction. Het bureau ondervroeg hiervoor 579 ondernemers. Deze ondernemers werken met name in de zakelijke dienstverlening (49%), ICT/Automatisering (20%) en detailhandel (11%). Iets meer dan 80% is man, 40% heeft een eenmanszaak en nog eens 40% heeft tussen de twee en tien man in dienst. Meer dan tweederde van de ondernemers is langer dan vijf jaar zelfstandig.