Namens de jury
Peter Rikhof
Hoofdredacteur Sprout
Urilift, producent van semi-permanente toiletten
Ondernemer Marco Schimmel (37)
Omzet 610.000 euro
Medewerkers 3
Idee: internationale roll-out van de Urilift
“Een innovatief product dat een oplossing biedt voor een zeer herkenbaar maatschappelijk probleem”, aldus juryvoorzitter Sjoerd van Keulen, directievoorzitter SNS Reaal Groep. “Marco Schimmel ziet wat iedereen ziet, maar doet wat niemand doet”. De directeur van Urilift, het Apeldoornse bedrijf dat semi-permanente toiletten verkoopt, kreeg er tranen van in zijn ogen.
Het was van de drie finalisten Business Boost het minst sexy bedrijf, maar Urilift heeft wel een zeer innovatief product en schreef van de drie finalisten het best onderbouwde en meest realistische groeiplan. Na een spannende finale in het World Convention Centre in Den Haag was het uiteindelijk Marco Schimmel van Urilift die de cheque van 50.000 euro in ontvangst mocht nemen. “Dit is een fantastische bekroning van vijf jaar keihard werken”, aldus Schimmel. “Dat we een uniek product hebben, daar zijn we zelf ook wel van overtuigd. Maar dit steuntje in de rug voor onze buitenlandse expansie kunnen we heel goed gebruiken.” Urilift timmert sinds 1999 aan de weg met een revolutionaire openbare toiletinrichting, de Urilift. Deze pispaal wordt ondergronds geïnstalleerd en kan tijdens uitgaansavonden met één druk op de knop hydraulisch bovengronds gebracht worden. Volgens Schimmel is de Urilift een zeer effectieve oplossing om het wildplassen te bestrijden tijdens uitgaansavonden in de binnensteden. “Ik zat al een aantal jaren in de verhuur van sanitair in Apeldoorn. Dat bestond vooral uit het plaatsen van plaskruizen. Maar winkeliers wilden dat ze ‘s ochtends weer werden weggehaald. Na een tijdje kreeg ik het idee voor een ondergronds urinoir. Eind 1999 heb ik octrooi aangevraagd en in 2003 plaatsten we de eerste Urilift”. Inmiddels zijn er zo’n zeventig systemen geïnstalleerd. Het grootste probleem voor Schimmel is de trage besluitvorming van de verschillende gemeentes. En dat geldt ook voor het buitenland. Schimmel wilde al in 2000 met Urilift de buitenlandse markt betreden, maar kwam snel van een koude kermis thuis. “Ik dacht dat ik kon volstaan met het uitzoeken van een paar goede dealers en dat het product vervolgens zichzelf zou verkopen, maar dat was een misrekening. Sinds deze zomer laten we het niet meer aan de dealers over. Iedere zes weken gaan we met hun verkopers naar hun klanten toe. Het is heel belangrijk dat we ons enthousiasme en visie op het product persoonlijk kunnen overbrengen.” De focus voor de internationale expansie ligt de komende jaren op Engeland en Duitsland. Schimmel denkt in deze twee landen de komende vijf jaar minstens 250 Uriliften te verkopen á 30.000 euro per stuk. Samen met nog vijftig systemen in Nederland zou dat leiden tot een omzet van 9 miljoen euro in 2010. Realistisch, aldus een gedreven Schimmel. “Maar we moeten het natuurlijk nog wel even doen.”
Dutchband, leverancier van polsbandjes
Ondernemer Taco Carlier (27), Ties Carlier (26)
Medewerkers 7
Omzet 600.000
Idee Distributiesysteem voor consumptiemunten
Taco en Ties Carlier, de twee jonge eigenaren van Dutchband, hebben van alle drie finalisten ongetwijfeld het hoogste knuffelgehalte. Naast hun innovatieve systeem voor consumptiemunten was het vooral hun jongensachtige enthousiasme en bravoure dat veel indruk maakte op jury en publiek. Als beloning wonnen ze met een straatlengte voorsprong de Publieksprijs. Dutchband is sinds 2002 succesvol als leverancier van identificatie-polsbandjes voor grootschalige evenementen zoals Pinkpop, Lowlands en Fields of Rock. De twee broers kregen het organiseren van evenementen al met de paplepel ingegoten: vader Teun Carlier was in de jaren zeventig oprichter van het Lochem Popfestival.
Dutchband gaat hard. De afgelopen drie jaar groeide het bedrijf elk jaar met bijna 100 procent. Er zijn inmiddels meer dan 20 miljoen polsbandjes verkocht. Dit jaar heeft het Amsterdamse bedrijf een innovatief distributiesysteem voor consumptiemunten ontwikkeld dat tijdens evenementen kan worden ingezet. Het systeem bestaat uit een muntenuitgifte-automaat, een muntenverdeler bij de kassa’s en rollen consumptiemunten die aan elkaar vastzitten en als pakket van 10, 20 of 30 munten worden verkocht. Voordeel: Het proces van muntenuitgifte gaat aanmerkelijk sneller, er kan met pinpas worden betaald en de organisator van een evenement ziet realtime hoeveel munten er worden verkocht. Bovendien bespaart het aanmerkelijk in personeelskosten en is het veel minder fraudegevoelig dan het systeem met losse munten of bonnetjes zoals dat nu wordt gebruikt. Het nieuwe systeem is getest tijdens de Achterhoekse Oktoberfeesten en dat bleek een succes. Er is inmiddels octrooi aangevraagd. Jurylid Duncan Stutterheim – met ID&T goed voor zestig dance-evenementen per jaar – probeerde na de presentatie nog een paar gaten te schieten in het plan, maar dat werd door Taco Carlier, afgestudeerd industrieel ontwerper aan de TU Delft, met verve gepareerd. Stutterheim kon er om lachen en deed spontaan de toezegging dat hij het nieuwe systeem wel eens bij één van zijn festivals wil proberen. Die order werd uiteraard gelijk genoteerd. Voor de introductie van het nieuwe systeem hebben de gebroeders Carlier inmiddels een nieuwe BV opgericht onder de naam Enterpay. Dutchband verwacht met Enterpay de komende drie jaar de omzet te verdubbelen naar 1,2 miljoen euro per jaar. Met ID&T aan boord als launching customer lijkt dit geen onrealistisch scenario.
Waleli, ontwikkelaar van draadloze producten
Ondernemer Siete Hamminga (30)
Medewerkers 11
Omzet 750.000 euro
Idee 21Switch, doorschakelsysteem van mobiel naar vast
“Waleli komt er wel”, luidt het oordeel van de jury, en daarmee is in feite aangegeven waarom het hippe en sexy technologie-bedrijf van Siete Hamminga de Business Boost dit jaar niet wint. Het is namelijk niet de vraag óf Waleli het gaat maken, maar wanneer. En met investeerders als Shell en Roel Pieper aan boord moet het ook lukken zonder de investeringsbijdrage van 50.000 euro. Waleli heeft als ontwikkelaar van concrete draadloze toepassingen sinds 2002 een veelbelovend portfolio opgebouwd van innovatieve producten Het bekendste product is de GSM-deurbel, een simpel kastje bij de voordeur dat ervoor zorgt dat de bezoeker die aanbelt, wordt doorverbonden met de mobiele telefoon van de huiseigenaar. Daarnaast verwacht Waleli op korte termijn ook te kunnen scoren met 21Switch, een simpele uitvoering van KPN’s *21-dienst waarmee iemand de vaste lijn kan doorschakelen naar de mobiele telefoon en vice versa. Inmiddels loopt een proef bij 3000 huishoudens. Als de test goed uitpakt overweegt KPN de toepassing gratis ter beschikking te stellen aan haar 4,2 miljoen klanten. En dan is het natuurlijk ‘Bingo!’ Toch heeft Business Boost ook voor Hamminga al wat opgeleverd. Een toepassing voor de ANWB werd vorig jaar enthousiast begroet, maar verzandde vervolgens in bureaucratie. Jurylid Marc Schröder, directeur van concurrent Route Mobiel, gaf aan binnenkort “graag even te willen praten”. De ambities van Waleli zijn nadrukkelijk internationaal gericht. Indachtig de naam – ‘waleli’ betekent ‘kolibrie’ in het oorspronkelijk Noord-Amerikaans, een uiterst klein en wendbaar vogeltje – wil Hamminga geen grote organisatie. “Waleli blijft klein. Klein in Amsterdam en klein in San Francisco. Klein in Shanghai en klein in Berlijn.”