Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 redenen waarom je geen geld ophaalt

Schokkend: Nederlandse ondernemers kregen in 2010 moeilijker een banklening dan alle Westeuropese collega's. Stap daarom niet in de volgende vijf valkuilen, als je bij investeerders gaat aankloppen.

Alleen in Bulgarije, Ierland en Letland wezen banken vaker een aanvraag voor een lening af. Natuurlijk: het afwijzen van een aanvraag ligt zeker niet altijd aan de ondernemer. Bovendien claimen ‘we’ ook vanwege een andere reden een twijfelachtige notering achter Bulgarije (36 procent aan mislukte aanvragen), Ierland (27 procent) en Letland (26 procent). Nederlandse ondernemers, die precies een kwart van hun aanvragen zien mislukken, zoeken in tegenstelling tot de meeste andere Europese landen relatief vaak een financiering bij een bank, in plaats van bij een andere persoon of instelling. Daarom is deze lijst ook vooral een aansporing om een externe investeerder te overtuigen.

 

1. Hebzucht

Natuurlijk ben je overtuigd van de potentie van je bedrijf. Anders was je er niet aan begonnen. En misschien zie je al gouden bergen. Maar die gouden bergen kun je, als je kiest voor een investeerder, dan niet voor jezelf houden. Ga er niet van uit dat je even een miljoen euro krijgt en maar tien procent van het bedrijf hoeft af te staan. Zeker als je over weinig ervaring beschikt en een leuk, maar ook niet een absoluut baanbrekend businessmodel hebt, moet je bereid zijn om een aardig deel van het bedrijf af te staan. Zelfs het afgeven van een meerderheidsbelang is daarbij het overwegen waard.

Dat betekent niet dat je te schappelijk moet zijn. Als je een idee hebt waarmee je een markt op zijn kop zet, dan zullen investeerders in de rij staan en bijna om je gunsten vragen. Een patent kan extra steun in de rug geven: niet alleen je bedrijf, maar ook je onderhandelingspositie is sterker. Je kunt een advocaat in de hand nemen om dit soort besprekingen in goede banen te leiden.

2. Je niet voor feedback open stellen

Laten we nog eens zeggen: natuurlijk ben je overtuigd van de potentie van je bedrijf. Je ziet al helemaal voor je hoe jouw concept zich onderscheidt en op welke manier je deze in de markt wilt zetten. En die overtuiging is goed. Maar stel jezelf open voor feedback die een investeerder geeft tijdens je presentatie. Veel investeerders, in ieder geval de goede en gerenommeerde, laten een veelvoud van entrepreneurs per week op bezoek komen. Zij beschikken over een visie en kennis waarmee ze in staat kunnen zijn jouw businessplan te verbeteren.

Zie feedback niet direct als kritiek en een teken dat je geen kans maakt op financiering. Investeerders werken liever samen met iemand die zich ook als teamplayer opstelt. En ook al zou het inderdaad wel op een no-go uitdraaien, dan zal een investeerder je eerder doorverwijzen naar een andere geldschieter als je je leergierig opstelt.

3. Te weinig vragen

Het omgekeerde geldt ook: wie om te weinig groeikapitaal vraagt, wekt de indruk geen vertrouwen in zijn eigen concept te hebben. Of kan misschien alle beetjes gebruiken omdat zijn product nog langer niet af is. Wie bovendien (te) weinig vraagt, en dat kan een investeerder inschatten, geeft er blijk van te weinig verstand van zaken te hebben en/of zijn financiële prognose niet goed uitgewerkt te hebben. En wie wil nu met een dergelijke ondernemer in zee gaan?

4. Geen passie tonen

Je moet een ondernemer in hart en nieren zijn en je volledig in je element voelen als je je eigen bedrijf start. Wie een goed idee heeft, maar niet de pure passie heeft om er ook daadwerkelijk succes van te maken, zal weinig indruk maken op een investeerder. Die heeft behoefte aan iemand die elke seconde alleen maar aan het nadenken is over hoe hij tot zijn ultieme doel komt. Anders is er geen vertrouwen en zien ze liever dat je je idee aan een echte entrepreneur doorgeeft.

Een gebrek aan passie kan ook een valkuil zijn voor ondernemers die een startup er parttime naast doen: raak niet opgebrand door je huidige werk, toon ‘het vuur’ en wek de indruk dat je bij succes er zo snel mogelijk fulltime wil instappen.

5. Geen degelijk plan hebben

Ok, je vraagt niet te weinig en ook niet te veel, in de ogen van de investeerder althans. En het idee is goed. Maar je kunt (nog) niet vertellen waar je precies die miljoen euro in wil steken? Dan gaat de geldschieter toch aan je kundigheid twijfelen. Niet alleen moet je voor ogen hebben wat het product inhoudt, waarom het onderscheidend is en hoe groot de kans op vergelijkbare concurrentie is, ook moet je weten wat je precies nodig hebt om het te realiseren en hoeveel dat gaat kosten.

In veel gevallen komen dit soort onderwerpen vanzelf tijdens een presentatie ter sprake, omdat investeerders er gewoon naar vragen. Wees op die vragen voorbereid. Aan een weifeling kan een investeerder herkennen dat je er eigenlijk nog geen goed antwoord op gevonden hebt.

Meer slideshows

De blunders die alle ondernemers maken

Je bank aftroeven: 10 voorbeelden

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7 stappen naar een kloppend marketingplan

Meer op de slideshowpagina van Sprout