Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ex-werknemers Lightyear komen met zonneauto voor de stad 

Twee voormalige medewerkers van Lightyear werken sinds begin dit jaar aan een kleine zonneauto voor in de stad. Om de markt te peilen, nemen zij vanaf dinsdag de eerste pre-orders in ontvangst.

Ook als hardware-startup wil je eerst de markt verkennen. De oprichters van stadskarretje Squad onthullen daarom vandaag het ontwerp voor hun elektrische bolide, en laten mensen intekenen om de interesse te kunnen peilen. “Je wil zo snel mogelijk feedback hebben”, zegt medeoprichter Robert Hoevers (foto rechts). “Anders steek je veel tijd, moeite en geld in een prototype zonder dat je weet of je op de goede weg zit.”

Worden er veel Squads voorbesteld, dan is ook het ophalen van kapitaal om het voertuig daadwerkelijk in productie te kunnen nemen relatief makkelijk, denkt Hoevers. “Het belangrijkste obstakel voor funding is onzekerheid over de markt. Iedere investeerder vraagt zich af: gaan mensen dit wel echt kopen? Als er veel pre-orders zijn maakt dat funding ophalen veel makkelijker. Dan is in feite het enige wat je moet doen het ding produceren. Goed je sommen maken en aan de slag.”

De eerste renders zijn niet zomaar een tekening, zegt Hoevers, die eerder verantwoordelijk was voor de commercie bij de Nederlandse zonneauto Lightyear. “Dit is gebaseerd op ons idee over hoe mensen beslissen welk vervoermiddel ze op een bepaald moment kiezen. Wat is de gemiddelde woon-werkafstand bijvoorbeeld? Ook over de ergonomie is uitvoerig nagedacht.”

Scooter

Regeltechnisch kan de Squad zo de weg op, zegt Hoevers, aangezien de vierwieler wettelijk gezien eigenlijk een scooter is. “We hebben een bestaande categorie gepakt, want een scooter kan twee, drie of vier wielen hebben. Als je door je oogharen kijkt en je denkt het dak weg, dan zie je ook iets van het profiel van een scooter.” 

Ontwerper van de 7.000 euro kostende Squad is Chris Klok, die bij Lightyear aan het hoofd stond van de technische afdeling (daarvoor speelde hij een belangrijke rol bij het ontwerp van de vliegende auto PAL-V). Is de Lightyear een ‘echte’ – maar ook prijzige – auto, de Squad moet vooral het gemak en de laagdrempeligheid van een scooter combineren met het comfort van een auto – zoals een dak boven je hoofd.

Een zonnepaneel op dat dak zou in theorie 6.000 kilometer per jaar aan bereik moeten kunnen opleveren, schat Hoevers. In zonnige landen gaat dat gratis bereik naar 9.000 kilometer. Het zonnepaneel zit er niet om groene sier te maken, zegt Hoevers desgevraagd. “Het is niet van, ‘kijk ons eens groen doen’. Het is echt zo ontworpen dat het zonnepaneel de maximale afmeting heeft die mogelijk is op zo’n dak. De Squad is met dit idee ontworpen.”

Lichtgewicht

Met het oog op de kostprijs, de efficiëntie (range) en de duurzaamheid ontwierp Klok een lichtgewicht voertuig waarbij plaatwerk en deuren bewust zijn weggelaten. Bijkomende voordeel is een makkelijke instap, minder kwetsbaarheid bij het gebruik in de stad en (nog) kleiner kunnen parkeren omdat er geen sprake is van openslaande deuren.

Bestuurders hoeven geen helm te dragen. Vergeleken met een scooter zijn inzittenden beter beschermd dankzij een rolkooi, riemen en de stabiliteit van vier wielen. 


Meer parkeren met minder ruimte, is het idee achter de Squad

Biro

Het karretje doet denken aan de Biro, een andere elektrisch stadsautootje. “De Biro is een belangrijke benchmark voor ons geweest”, erkent Hoevers. “Zij hebben laten zien dat er een behoefte is voor dit soort vervoermiddelen, die je inmiddels ook ziet in steden als Amsterdam en Rotterdam, maar ook in Monaco en Parijs. Het nadeel van de Biro is de prijs van 13.000 euro. De goedkoopste gewone auto kost 11.000 euro. Wij willen een alternatief zijn dat ook qua prijs tussen een auto en een scooter zit.”

Net als gangbaar is in de scootermarkt is Squad van plan de onderdelen uit talloze landen te sourcen, en de Squad in Nederland in elkaar te zetten. Het bedrijf overweegt ook een versie die mensen als een soort Ikea-pakket zelf in elkaar kunnen zetten, met een lagere aanschafprijs. Voor bedrijven komt er tevens een vrachtversie. 

Technici

Behalve het idee van opladen met zonne-energie neemt Hoevers naar eigen zeggen niets mee vanuit Lightyear. “Dat is een prachtig bedrijf. Maar het probleem dat ik daar ervaarde was dat mensen het een prachtige auto vonden, maar niet konden betalen (de Lightyear One kost 119.000 euro, red.). Het is een bedrijf met veel techneuten in dienst. Die willen koste wat kost een zonne-auto maken, tellen de componenten op die daarvoor nodig zijn en dat moet ‘ie dan kosten.”

“Mijn uitgangspunt is dat je vooral moet kijken naar wat mensen willen betalen, zo kijk ik er als commercieel persoon naar. Het enige wat ik meeneem vanuit Lightyear is het besef hoeveel enthousiasme het concept van een zonne-auto teweeg brengt.” 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Deelplatforms

De Squad is los te koop, maar is ook specifiek ontwikkeld voor toepassing in deelplatforms zoals Car2Go of Felyx. Het voertuig werd daarom ‘robuust’ ontworpen. Hoevers: “Deelauto’s, -scooters en -steps zijn in feite een vorm van openbaar vervoer, met gebruikers die er ruiger mee omgaan dan met hun eigen spullen.” Voor deelplatforms is de investering relatief laag, pitcht Hoevers. “En als ‘ie ergens leeg wordt achtergelaten laadt hij vanzelf op, als een soort draadloos laden.” 

De elektrische stadsbolide is nu beschikbaar als pre-order, met 5000 euro aan reserveringskosten voor de eerste duizend stuks, een signature-versie met alle opties en maximale range. De gewone productieversie vergt 500 euro reserveringskosten. Squad verwacht in 2021 te kunnen starten met de productie en leveringen in Europa.