2,5 miljoen gebruikers telt Hyves, het sociale netwerk van Raymond Spanjar. MySpace heeft wereldwijd honderd miljoen gebruikers. Maar scoort in Nederland opvallend slecht met een marktaandeel van 7 procent. Een vertaalde versie van het netwerk moet uitkomst bieden, meldt het FD.
Vier op de tien Nederlanders is aangesloten op een online netwerk.
23 procent bezoekt het netwerk dagelijks en 67 procent gebruikt het online netwerk om contact te onderhouden met kennissen en vrienden.
Vraag blijft of een Nederlandse versie wel gebruikers trekt. Spanjar ziet geen toegevoegde waarde: “Vertaling is niet nodig, dat zie je aan het succes van YouTube.”
Wie zijn vrienden op Hyves verzamelt, zijn profiel ’pimpt’ en zich aansluit bij ‘merken Hyves’ stopt tijd in het netwerk. Gebruikers moeten in de nieuwe sociale netwerken weer opnieuw beginnen. Tenzij de concurrentie wel een snelle site kan neerzetten.
Ook Netlog, het netwerk van Niklas Zennström en Janus Friss (Skype & Joost), denkt voet aan de grond te krijgen in Nederland. “In Frankrijk en Engeland is het ons gelukt, waarom zou het in Nederland niet kunnen?”