Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Een overname is geen zwaktebod’

Een flinke zak geld en een overname in Duitsland moeten Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, internationaal de wind in de zeilen geven. Thuisbezorgkampioen Jitse Groen heeft een missie: de wedstrijd in Duitsland gaan winnen.

Takeaway.com, het moederbedrijf van onder meer Thuisbezorgd.nl, krijgt een investering van 74 miljoen euro. Dat maakte het bedrijf eind vorige week bekend. Prime Ventures hoest samen met investeringsmaatschappij Macquarie Capital het groeikapitaal op. In 2012 haalde Groen ook al 12 miljoen euro op bij Prime, de nieuwe kapitaalsinjectie moet Groen, die als oprichter ook nog steeds de ceo van Thuisbezorgd is, de nodige munitie bezorgen om te groeien in andere Europese markten.

Thuisbezorgd is in 2000 opgericht door Groen. Vanuit Enschede bouwde hij aan zijn positie als marktleider in Nederland. Lange tijd hield hij internationalisering af. Pas in 2012, na de eerste grote investeringsronde, waagde hij de stap naar het buitenland.

Zijn bedrijf zegt nu maandelijks bijna 2 miljoen bestellingen te verzorgen voor ongeveer 27.000 restaurants in 10 landen. In Nederland en België zijn de sites Thuisbezorgd.nl en Pizza.be van Takeaway.com inmiddels de grootste bezorgdiensten voor eten. In Duitsland en Oostenrijk is het bedrijf als Lieferservice.de en Lieferservice.at actief.

We bouwen een dijk om onze thuismarkt

Met het geld wordt direct de vlucht naar voren genomen. Vorige week maakte het bedrijf ook bekend dat Takeaway in Duitsland concurrent Lieferando.de overneemt. Die thuisbezorger wordt samengevoegd met Lieferservice.de. Hoewel de ondernemer zegt vooruitgang te boeken in Duitsland, ging het hem dus nog niet snel genoeg. De thuiswedstrijd lijkt Groen in Nederland met zijn handen in de zakken te kunnen spelen. De veel grotere Duitse markt, waarin Pizza.de als grootste speler de touwtjes in handen heeft, blijkt een harde noot om te kraken. 

Een overname doen om de Duitse markt te veroveren, is dat niet een beetje een zwaktebod?

‘Nee hoor. Dat wij de grootste in Duitsland willen worden zie ik niet bepaald als zwaktebod. We waren nooit in die positie gekomen om de overname te doen in Duitsland als we daarin al niet op hoog niveau meespeelden. De markt zit er zo in elkaar. Er zijn vier grote spelers. Wij zijn al tijden nummer 4. Door de nummer 3 over te nemen zijn we in één klap de nummer 2. En vanaf die positie is de verovering van de eerste plek veel realistischer geworden.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dus de investering gebruik je voornamelijk voor dat doel?

‘Nee, niet alleen voor de Duitse markt, maar ook voor uitbreiding in andere Europese landen. We zijn in 2012 actief met onze internationalisering begonnen om als het ware een dijk om onze thuismarkt te bouwen. Die missie is in België en Oostenrijk volbracht. Maar om te voorkomen dat er pottenkijkers in Nederland komen, moeten we ook de grootste worden in Duitsland. Daar komt winstgevendheid nu ook in zicht. Het verloopt er alleen iets trager. Hoewel we er het meest van allemaal aan marketing uitgeven blijkt het gewoon lastig om vanuit die nummer-4-positie de koppositie te pakken. Iedere euro die we in Nederland investeren levert direct meer omzet op. In Duitsland is dat anders. Nu markleiderschap in Duitsland binnen bereik is, kunnen we onze aandacht ook gaan verleggen naar andere landen. Zo krijgen we Polen erbij en willen we verder groeien in onder meer Frankrijk, Zwitserland en Italië.’

Al bijna 15 jaar thuisbezorgen. Was dit nu niet een mooi moment geweest om de tent eindelijk eens te verkopen?      

‘Dat ben ik zeker nog niet van plan. Dit kinkt misschien wat gek, kort na het sluiten van zo’n grote financieringsdeal. Ik zit er nog steeds niet in voor het geld. Dat heb ik altijd al gezegd en is nog steeds zo. Je wilt iets bereiken in het leven en dat is voor mij onder meer om na de succesvolste bezorgsite in Nederland ook kampioen in Europa te worden.’