Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Een echte 4×4

Nederland is te klein voor de Cherokee

Volgens de persvoorlichter van Jeep is de Cherokee nog een echte 4×4 terwijl andere jeep-achtigen vooral “door Oud-Zuid milfen gereden worden”. Een echte SUV dus, maar dan wel een die op normale wegbanden staat. Niet zo gek natuurlijk. Want waar kan je de weg nog verlaten in Nederland? Geen terrein waar de geelgestreepte bospad of het ranswolle grondmuisje niet zijn nest bouwt. Nederland is te klein voor dit type auto. En hoe prettig het ook rijdt, de tijd van de SUV is eindig. Hummer, Land Rover en ook Jeep zien de vraag gierend tot stilstand komen. En laten we wel wezen, wie durft zijn klanten nog te bezoeken in een middelvinger naar milieu en andere weggebruikers? Een 4×4 is nogal egocentrisch.

 

Herfst

Tot zover de theorie. De praktijk is namelijk lang niet zo simpel. SUV’s zijn ergerlijk, totdat je er zelf in rijdt. Dan word je namelijk precies waar je je al die jaren zo aan ergert. Binnen een kwartier zweef ook ik van baan naar baan zonder richting aan te geven. Gelijk duiken medeweggebruikers net iets sneller naar rechts, lang niet onprettig. Maar dat is buiten de spits. Later die middag giert een natte herfststorm over een donkere A2, de weg wordt bevolkt door chagrijnen die naar het weekend kruipen. Ik word getraineerd, tegengehouden en afgesneden, agressie van de buitencategorie. Een SUV rijden is leuk zolang het gedrag van u en uw medeweggebruikers niet aan weerskanten aan inflatie lijdt.

 

Achteras

Tenslotte: passagiers blijven beter thuis. De starre achteras, die – om de Jeep-voorlichter nogmaals te quoten – “de Cherokee tot een echte 4×4 maakt”, zorgt voor Spartaans drempelgedrag en zwevende nieren. Gewoon lekker alleen rijden en af en toe die middelvinger opsteken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Gereden: Jeep Cherokee 2.8 CRD à 52.633 euro