Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ecofont daagt nu de hele wereld uit

Sprout challenger Ecofont heeft met zijn zuinige lettertype de MKB Innovatie top 100 gewonnen. Alexander Kraaij levert zijn inktbesparende fonts sinds kort wereldwijd, dus dat moet een klapper worden. 'Het moet veel groter worden.'

Vorig jaar pakte Alexander Kraaij met zijn startup Ecofont de titel Sprout Challenger 2012. En terecht: met zijn communicatiebureau Spranq had hij Ecofont ontwikkeld als letter waarmee 28 procent inkt kan worden bespaard doordat er kleine gaatjes in zijn gemaakt die je met het blote oog op de print niet ziet. Het project liep uit de hand en mondde uit in een apart bedrijf van hem en compagnon Rick van den Bos.

MKB Innovatie Top 100

Ook Syntens, de innovatie-adviseurs van het MKB, zien de potentie van het groene lettertype van Ecofont: woensdag riepen ze het uit tot de beste innovatie van 2013. “We hebben ons opgegeven op aanraden van onze eigen Syntens-adviseur, die ons helpt bij het internationaal gaan. Mijn mailbox is inmiddels overgestroomd met reacties,  we zijn er erg blij mee’, reageert  Kraaij.

Minder dan verwacht

Die aandacht is nog steeds welkom. “We hebben nu 50.000 gebruikers van onze betaalde versie, wel iets minder dan we hadden verwacht. Gezien alle media-aandacht van de afgelopen periode hadden we gehoopt op honderdduizenden.” Ecofont is in een gratis versie al door miljoenen mensen gedownload, maar heeft dan te veel beperkingen voor zakelijk gebruik. Ecofont verdient aan zijn software, die de meest gangbare lettertypes van pakweg Microsoft Office vervangt door ‘uitgeklede’ varianten, zodra een document naar de printer gaat. Die software kan worden gedownload of – door grotere klanten – als enterprise pakket worden afgenomen.

Angst voor storing

Uitgeverij WPG (Bruna, Bezige Bij) is klant, veilingbedrijf Fruitmasters, vermogensbeheerder Ohpen en de gemeente Utrecht voert momenteel ook Ecofont in. “Een grote ICT-dienstverlener is razend enthousiast na een pilot, dus dat is ook veelbelovend.” Wat zijn de drempels die Ecofont moet overwinnen? “Het moet veel groter worden. Het blijft best een uitdaging om het bij bedrijven geïnstalleerd te krijgen, vanwege angst dat er iets misgaat met de IT.”  Inmiddels heeft Kraaij zijn product laten testen door het Britse buyer’s lab, waar het vijf van de vijf sterren scoorde. Dat moet vertrouwen geven.

Printcontracten

Nog een ding waar Kraaij tegenaan loopt: de printcontracten die grote bedrijven hebben met hun leveranciers. “Ze betalen een prijs per pagina. Ook als wij inkt en dus geld besparen, is dat in de regel geen reden om zo’n contract open te breken.” Met de printerfabrikanten, die vooral verdienen aan hun peperdure inkt, heeft Ecofont wel gepraat. Geen enkele die het duurzame Ecofont wil inzetten om zelf een groener imago te verkopen. “We hebben met ze om tafel gezeten, maar op dit moment zitten ze nog vooral op de weg van behouden van wat ze hebben.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Internationale partners

De internationale verkoop en ondersteuning van klanten bleek met de twee man die Ecofont telt – Kraaij verdeelt zijn tijd nog steeds over Spranq en de startup – ook slecht te behappen. Maar dat is nu prima opgelost: met een netwerk van wederverkopers die wereldwijd leveren. “Daar zitten softwaredistributeurs bij en een vrij bekende MVO-adviseur.” Kraaij pakt de lijst met landen waar ecofont inmiddels leverbaar is erbij, en er komt geen eind aan de opsomming: landen in Zuid-Amerika, Europa, het Midden-Oosten. “De verkoop in die enorme lijst landen is net opgestart, dus daar verwachten we veel van. We hebben zojuist de Zuid-Koreaanse karakters af, we zijn bezig met Arabisch en Chinees staat ook in de planning.”

 

Ecofont won vorig jaar de Challenger 50. Ieder jaar stelt Sprout de Challenger 50 samen, de lijst van meest uitdagende ondernemingen van Nederland. Vind je dat jij daar een plekje in verdient? Geef je dan nu op!