Op die manier geld ophalen is volgens hun ‘veel leuker dan financieren bij een anonieme bank’. ‘Banken vragen op dit moment enorme rente percentages aan kleine ondernemers.’
Het wordt de tweede winkel voor Ate Gerritsen en Ruud Metten, naast die in Utrecht. De twee haalden de duurzame kaarsen en geurverspreiders van BsaB (spreek uit: Bie-sah-Bie) twee jaar geleden naar Nederland en worden eind dit jaar verantwoordelijk voor de distributie in Europa.
Het bedrijf wil zich onderscheiden door met 100% natuurlijke materialen te werken. Daarnaast traint, begeleidt én betaalt de social enterprise de lokale bevolking.
Nieuwe winkel
Een nieuwe winkel is volgens de ondernemers een logische stap, gezien de afzet die BsaB nu al heeft bij de bestaande verkooppunten in Amsterdam. Het nieuwe kapitaal wordt gebruikt voor het inrichten van de nieuwe winkel, het vergroten van de voorraad en nieuwe kassasystemen.
‘Aangezien ons product zich uitstekend leent voor mond tot mond-reclame, willen wij graag onze fans en potentiele gebruikers betrekken bij deze nieuwe stap’, zegt Metten over de campagne op crowdfundingsite CrowdAboutNow.
Duurzame fabriek
In Azië is het merk BsaB volgens de ondernemers al groot en bekend. Daar wordt momenteel gewerkt aan ‘de meest duurzame fabriek ter wereld’, die naar verwachting eind dit jaar zijn deuren opent.
De co2-neutrale fabriek hoeft niet te worden aangesloten op gas, water of licht, maar wordt zelfvoorzienend dankzij zonnecellen en windturbines en een eigen watercentrale.
Gerritsen deed een stage bij het hoofdkantoor in Thailand en haalde zijn vriend Ruud Metten over om het merk naar Nederland te halen. Metten levert als consultant ook adviesdiensten aan het Thaise hoofdkantoor.
‘Volgende week vertrek ik weer voor drie weken voor advisering voor de nieuwe fabriek. Dus onze invloed is niet beperkt tot een licentie alleen’, zegt Metten.
Eigen beleid
De Nederlanders voeren voor een belangrijk deel hun eigen beleid: ‘Al onze verpakkingen bepalen we zelf, de ingrediënten en geuren. Het enige waar we gebruik van maken is hun productiefaciliteit. Marketing, PR, winkelinrichting en assortiment bepalen we volledig zelf.’
Behalve winkels levert het merk via 90 verkooppunten. Binnen 5 jaar moeten er nog enkele winkels geopend worden in een aantal grote steden.