Duurzaam ondernemen wordt steeds populairder, ook onder kleinere bedrijven. “Steeds meer bedrijven worden geconfronteerd met maatschappelijke vraagstukken die vroeger niet op hun bordje lagen”, legt de Utrechtse hoogleraar Jacqueline Cramer uit. Zij werkte samen met twintig grote en kleinere bedrijven die duurzaam wilden ondernemen en schreef daar het boek Duurzaam ondernemen uit en thuis over. “Maar het wordt makkelijker naarmate een onderneming meer macht heeft over de keten”, legt Cramer uit.
Zo heeft koffie- en theehandelaar Simon Levelt (40 werknemers) eigen winkels en rechtstreeks contact met de producenten, zonder tussenhandel. Het kan daarom zelf zijn telers selecteren op basis van hoge sociale- en milieustandaarden. Wanneer de macht over de keten ontbreekt, kunnen leveranciers de inkoopvoorwaarden in principe negeren. Zo werken The Cookie Company en Difrax (beide 25 werknemers en toevallig beide verkopers van baby- en kinderartikelen) met tientallen verschillende – vooral Chinese – leveranciers. Vijf leveranciers van The Cookie Company wilden geen openheid van zaken geven onder meer arbeidstijden. Ruim de helft deed het alsnog omdat de belangrijkste leverancier van het Bossche bedrijf, het machtige het machtige Walt Disney, die standaarden eiste. Bij Difrax ontbreekt het aan zo’n machtige partij. Bovendien bleek een deel van de leveranciers al gemonitord te worden, maar door een wirwar aan organisaties. Dat wilde Difrax stroomlijnen. “Maar we bleken te klein om deze klus zelfstandig uit te voeren”, zegt directeur Vivienne van Eijkelenborg. Daarom sloot het bedrijf zich aan bij BSCI (Business Social Compliance Initiative), een sectoroverstijgende organisatie. Het is goedkoper (enkele honderden euro’s per audit voor een klein bedrijf als Difrax) en effectiever. “Eind 2006 willen we alle veertig fabrieken goedgekeurd hebben”, verwacht Van Eijkelenborg. (LH)
Duurzaam in vier stappen
- Bepaal voor welke schakels in de keten u verantwoordelijkheid wilt nemen.
- Een nichemarkt? Dan kunt u hoge standaarden aanhouden op milieu- en sociaal gebied. Een mainstreammarkt vereist meer geduld.
- Koopt u een grote diversiteit aan producten in? Formuleer een ethische gedragscode en een checklist voor verantwoord inkoopgedrag. Vraag uw leveranciers de code te ondertekenen en de checklist in te vullen. Zorg voor toezicht bij leveranciers van risicovolle producten.
- Als u de macht hebt om uw leveranciers standaarden op te leggen, kunt u ketenverantwoordelijkheid organiseren. Zo nee, zoek dan aansluiting bij een invloedrijke organisatie.
Ook op zoek naar principes?
www.sprout.nl/duurzaam