Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Duncan Stutterheim: ‘Dit is de kers op de taart van onze kenniseconomie’

De Toren Overhoeks, die voortaan A'dam heet, moet het zakelijke hart in de dance-industrie gaan worden. Eind 2015 willen Duncan Stutterheim en zijn mede-initiatiefnemers de poorten openen.    

Vrijdagmiddag presenteerden ondernemers Duncan Stutterheim (ID&T), Sander Groet (club Air), Hans Brouwer (MassiveMusic) en Eric-Jan de Rooij van ontwikkelaar Lingotto de plannen voor de herinrichting van de befaamde Shell-Toren, in het hart van Amsterdam. De toren, die ooit het hoogste punt van Amsterdam was, moet vanaf eind 2015 aan toeristen een panorama gaan bieden over de stad.

Daarnaast krijgt het gebouw een belangrijke functie als kantoorruimte voor voornamelijk aan de dance-industrie en creatieve sector gerelateerde bedrijven. Onder meer ID&T en Massive Music zullen er een hun hoofdkantoren vestigen. Ook komt er een hotel in de 75 meter hoge toren en komen er zowel helemaal bovenin als op de begane grond verzamelplekken voor creatieve ondernemers. 

Investering van 32 miljoen euro

Ook zal A’dam – de naam slaat op Amsterdam dance music – bovenin een ronddraaiend restaurant krijgen. Bovenop de toren zal in de nachtelijke uren gedanst gaan worden in club Heaven. In de kelder van het pand komt club Hell. De naam is een verwijzing naar de historische functie van de plek aan het IJ. Stutterheim: ‘Hier bevond zich vroeger het galgenveld.’

Een andere unieke plek in het gebouw: het plafond van de ontvangstruimte op de begane grond zal tevens de bodem zijn van het zwembad van het hotel. Stutterheim: ‘Dat kan interessant worden, want die wordt doorzichtig.’ Ook komt er een restaurant op de begane grond dat 24 uur per dag open is. 

In totaal hoesten Sutterheim en co. 16 miljoen euro op, zoals we al eerder meldden. Daarnaast verdubbelt een bank dat bedrag. Sander Groet: ‘Dat klopt allemaal nog.’

Sander Groet (ex-ID&T) doet idee op tijdens wereldreis 

Toren Overhoeks was jarenlang het kantoor van Shell, maar stond sinds 2009 helemaal leeg. Het moet nu samen met het daarnaast gelegen nieuwe filmmuseum Eye een trekpleister gaan worden voor buitenlandse toeristen. Sander Groet, eigenaar van Club Air, is degene die het initiatief genomen heeft voor het inschrijven op de aanbesteding door gemeente Amsterdam.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Groet was tot 2005 partner bij ID&T en is daarna gaan reizen over de wereld. Hij realiseerde zich toen dat Amsterdam een uitkijkpunt mist zoals de Eiffeltoren in Parijs of de Sky Tower in Sydney. Groet: ‘Ik ben letterlijk op mijn reis begonnen met het schetsen van een toren.’ Volgens Groet zal het uitkijkpunt op de A’dam voor een flink deel gaan bijdragen aan de omzet van het gebouw. ‘We willen entreegeld vragen, er kan een maximaal aantal mensen tegelijk naar binnen.’  

Van belang voor kenniseconomie 

Terug van zijn reis heeft Groet zijn oud-zakelijk partner Stutterheim en enkele andere Amsterdamse ondernemers over de streep weten te trekken. Groet: ‘Vrienden verklaarden me eerst voor gek. “Daar heb je hem weer met zijn toren”, zeiden ze.’ Aan het uitkijkpunt voor toeristen werden meer functies toegevoegd. A’dam zal volgens de ondernemers ‘een soort verticale stad’  gaan worden. Stutterheim, die inmiddels gecasht heeft op de verkoop van ID&T en nu ‘gewoon werknemer’ is, ziet in de locatie een grote toekomst voor de creatieve sector. ‘Dit is de kers op de taart van onze kenniseconomie.’