Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Driekwart van nieuwe producten flopt binnen een jaar

Van alle producten in het schap van de supermarkt die gelanceerd worden staat 76 procent binnen jaar niet meer in de winkelschappen.

Van tweederde gaan nooit meer dan tienduizend stuks over de toonbank, schrijft Retailnews op basis van een analyse van onderzoeksbureau Nielsen. Dat onderzocht twaalfduizend artikelen uit de categorie fast moving consumer goods (fmcg) die sind 2011 in Europa in de markt werden gezet.

Voorwaarden voor succes

Voor een succesvolle productlancering gelden volgens Nielsen vier voorwaarden:

  • Proces: zorg dat je innovatie tot een marktklaar product leidt dat onderscheidend is;
  • Keuze: ontwikkelaars moeten weten waarom consumenten bepaalde producten wel of niet kopen en daarop inspringen;
  • Marketing: die moet creatief zijn;
  • Togetherness: elke werknemer in het concern moet achter het artikel staan.

‘Als één van deze vier componenten ontbreekt, maakt het niet uit hoe goed de andere drie zijn: het beperkt direct aanzienlijk de kans op succes’, stelt een mede-auteur van het Nielsenrapport Johan Sjöstrand.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zeven van de twaalfduizend onderzochte productlanceringen voldoen volgens Nielsen aan deze criteria en zijn uitgeroepen tot European Breakthrough Innovation Winners in 2014. Dat zijn onder meer Milka Choco Supreme, Magnum Infinity en Mullerlight Greek-style Yogurt. Deze producten waren allemaal goed voor minimaal tien miljoen euro omzet in het eerste jaar en de omzet in het tweede jaar bedroeg nog minimaal 85 procent van de omzet uit het voorgaande jaar.