Volgens hogeschooldocenten betekent ondernemen slechts ‘het hebben van een bedrijf’. ‘Nee’, zeggen entrepreneurs. Ondernemerschap gaat vooral om het zien van kansen. Dit meningsverschil is volgens de onderzoekers van het Saxion lectoraat Kennis Innovatief Ondernemerschap (KIO) de belangrijkste reden waarom zo weinig hogeschoolstudenten uiteindelijk ondernemer worden.
Het kleinschalige onderzoek, gedaan in samenwerking met KvK Veluwe en Twente, is ingesteld om te onderzoeken hoe het onderwijs over ondernemerschap beter kan. De conclusies zijn niet direct bemoedigend te noemen.
Meer praktijk
Volgens onderzoeker Ronnie Mars zien docenten ondernemen vooral als het nemen van risico’s. Mars: “De ondervraagde entrepreneurs zijn het daar niet mee eens. Zij zien ondernemen juist als het goed kunnen inschatten van risico’s.” Over het stimuleren van ondernemende studenten zijn docenten en entrepreneurs het wel eens. Meer praktijk toepassen. Mars: “Gastcolleges, stages, opdrachten in en met bedrijven en het meelopen met een ondernemer worden gezien als een goede methode om ondernemerschap te stimuleren in het onderwijs.”