Disruptie, voor de dinosaurussen van de zakenwereld is het een hoofdpijndossier. Nieuwe, innovatieve spelers drukken de ooit zo machtige mammoeten uit de race, die vervolgens een stille dood sterven. De verhalen over de volledig ontwrichte techreuzen van weleer Kodak en Nokia zijn inmiddels bijna te cliché om aan te halen. Het thema blijft toch heel relevant.
18 jaar
Zo vertalen de gevolgen van disruptie en hyperconcurrentie zich in de gemiddelde levensduur van bedrijven. Die is een stúk korter dan in de jaren ‘60. De grootste beursgenoteerde bedrijven uit Amerika, de S&P 500-bedrijven, bestonden toen nog gemiddeld 60 jaar. Inmiddels is de levensduur van S&P 500-bedrijven gezakt naar 18 jaar (!).
Maar er zijn uitzonderingen op de regel. Website Business Financing plaatste deze maand een geweldige infographic online, met daarin per land het oudste bedrijf. Je ziet hem hieronder (klik op de afbeelding of hier om hem uit te vergroten).
Bij ons in Nederland gaat bierbrouwerij Brand er met de eretitel vandoor. De onderneming werd opgezet in 1340. Op wereldwijd niveau gaan de Japanners aan kop. Het Japanse bouwbedrijf Kongō Gumi, dat overigens in 2006 is overgenomen door een grotere partij (zonde!), werd namelijk al in 578 opgericht. Benieuwd hoe hun social-strategie er in die tijd uitzag!