Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zijn de meest winstgevende bedrijven uit de VS

Alhoewel winstmaximalisatie is verworden tot een fout woord uit een neoliberaal ok boomer-tijdperk, is het toch weleens geinig om te zien welke – Amerikaanse – bedrijven de meeste dollars binnenharken (en wat de grootste geldverbranders zijn!).

Winstmaximalisatie is de laatste jaren uitgegroeid tot een waar scheldwoord in de ondernemerdwereld. Het draait immers niet alleen om winst maken, maar ook (en misschien zelfs juist) om impact maken. Change the world, zo luidt het credo onder een nieuwe generatie ondernemers.

Toch betekent dit niet dat je als bedrijf het maken van winst maar keer op keer op de lange baan moet schuiven. De missers van geldverbranders Uber, Lyft en WeWork staan in het geheugen gegrift van iedere groeiondernemer en Sprout-lezer.

Winst en impact

Wie een duurzame business wil bouwen, doet er dan ook goed aan in het midden uit te komen tussen het maken van impact en winst. Neem als doel het maken van een minimale winst binnen een realistisch tijdsbestek en investeer de rest van je kapitaal in het maken van impact: betaal je werknemers goed en ga degelijk om met de meest waardevolle asset die we als mensheid hebben: de planeet.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In onderstaande infographic van zakenblog Visual Capitalist zie je een overzicht van de twintig meest winstgevende en meest verlieslatende bedrijven uit de erelijst voor Amerikaanse topbedrijven: de Fortune 500. Bedrijven als Visa en Apple maken per werknemer relatief veel winst, terwijl bedrijven als Uber en Apache excelleren in financiële nachtmerriescenario’s.

winst maken