Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zijn de huidige trends in marketingland

Zo veel doelgroepen, zo veel manieren om ze te bereiken. Maar met welke tools behaal je het meeste succes? En hoe zet je ze het beste in? Ontdek de vijf meest gebruikte marketingmiddelen van dit moment.

Foto: Anete Lūsiņa

SEA, contentmarketing, webinars, radio- en televisiespots, je opties zijn eindeloos. Maar niet ieder middel is even succesvol. Onderstaand zijn momenteel de meest gebruikte en veelal meest succesvolle middelen.

#1 Podcasts steeds populairder

Dé manier om tussen de oren van je doelgroep te komen is door content te delen. Je toont je kennis en deskundigheid en vertelt ondertussen steeds opnieuw het verhaal van jouw merk. Maar waarom zou je dat altijd in geschreven tekst doen?

Een podcast is een goede manier om de kennis behapbaar over te brengen. Waar het lezen van een artikel enige inspanning en tijd vraagt, kan een podcast simpelweg beluisterd worden vanuit de luie stoel, tijdens het koken of zelfs tijdens het autorijden.

Podcasts zijn de afgelopen tijd ontzettend populair geworden. Dat komt onder meer doordat de productiekosten steeds lager zijn geworden en het bereik alleen maar groter. Houd er wel rekening mee dat één podcast geen podcast is. Het grootste effect bereik je met een serie.

#2 Webinars zijn laagdrempelig

Afgelopen jaar was het jaar van de webinars. Bij gebrek aan live lezingen en cursussen bezochten de meeste mensen wel één of meer online events. Net als podcasts zijn ze een uitstekende manier om je kennis en je verhaal nog eens te delen. De drempel voor inschrijving is laag en er komen vaak veel potentiële klanten op af. Met een webinar kun je ze net het laatste duwtje geven richting de afdeling sales. Mits je het goed doet.

Alle content die je deelt – geschreven, via een podcast of in een webinar – moet onderdeel uitmaken van een marketingstrategie. Voorkom losse flodders en zorg dat je heel goed weet wie je doelgroep is, wat je ze precies kunt bieden en welk verhaal daarbij hoort.
Specifiek bij een webinar is het belangrijk dat je (ook in de titel) duidelijk communiceert waar het webinar over gaat en wie daar iets aan kan hebben. De lage drempel is een voordeel, maar kan ook zorgen dat je veel mensen trekt die eigenlijk niet je doelgroep zijn. Tot slot hangt het succes van je webinar af van je opvolgstrategie.

#3 Leads opvolgen met marketing automation

Content delen levert data op. Met de inschrijvingen voor je webinars, de downloads van een whitepaper en geopende nieuwsbrieven heb je nieuwe kwalitatief hoogstaande leads in handen. Deze mensen zijn oprecht geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt.

Elke nieuwe lead telefonisch opvolgen in de hoop dat het een goede is, kost echter veel tijd en geld. Met marketing automation automatiseer je dat proces en kan je zogenaamde marketing qualified lead (MQL) een sales qualified lead (SQL) worden zonder tussenkomst van je medewerkers.

Dit doe je door ze nog eens te benaderen met bijvoorbeeld een aantal opvolgmails. Afhankelijk van de interactie die ze daarmee aangaan, kun je nieuwe content aanbieden, die mogelijk nóg beter aansluit op de behoefte van je potentiële klant. Wellicht staat de klant daarna ook meer open voor een telefoontje van je salesteam.

#4 Kennis delen met partnercontent

‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend.’ Je kunt heel vaak en goed je eigen verhaal vertellen, maar het werkt nog net iets beter als een externe partij dat onderschrijft. Het liefst natuurlijk een partij met enige autoriteit.

Door partnercontent in te kopen, ga je een samenwerking aan met de redactie van een magazine of (online) platform dat past bij jouw doelgroep. Voor de B2B kun je dan denken aan MT/Sprout, Business Insider of een branche-georiënteerd merk. Je kiest samen een thema waar zij één of meer artikelen over schrijven. Daarin deel jij je kennis. Door dat op zo’n platform te doen, benut je niet alleen hun autoriteit, maar ook hun bereik.

#5 Data

Privacywetgeving maakt het steeds moeilijker om gebruik te maken van third party cookies. Gegevens mogen niet meer worden doorverkocht. Daardoor ben je meer en meer aangewezen op je eigen data. Gelukkig kun je daar ontzettend veel uithalen om potentiële klanten gericht te benaderen.

Sterker nog: de data die je al in huis hebt kunnen je helpen om veel meer inzicht te krijgen in welke van je acties succesvol waren en welke voor verbetering vatbaar zijn. Data goed kunnen interpreteren is hierbij heel belangrijk. Er zijn mooie datatools op de markt, maar de expertise van een gespecialiseerde partij is geen overbodige luxe.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Brede marketingstrategie nodig

Geen van de genoemde middelen zal echt iets opleveren als ze geen onderdeel uitmaken van een slimme veel bredere marketingstrategie. Benieuwd hoe je die zogenoemde slimmere marketing implementeert in jouw organisatie? Download dan de gratis whitepaper ‘Weet wat je klant beweegt. Slimmere marketing in zes stappen’.

Daarnaast is het goed te beseffen dat al deze middelen om kennis en vaardigheden vragen die lang niet elke marketeer of zelfs marketingafdeling in huis heeft. Dat is geen reden om ze links te laten liggen. Marketing anno nu vraagt om samenwerken, coördineren en delegeren. Een marketeer die dat goed kan, heeft alles dat nodig is voor het beste marketingresultaat.