Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit waren de 5 startuptrends van 2019

Geld, burn-rates, overnames, mislukte IPO’s en bovenal deelsteps, heel veel deelsteps. Op BNR Nieuwsradio bespreekt Remy Gieling met Connor Clerx de belangrijkste startuptrends van het afgelopen jaar. 

magioni manon van essen
Foto: Magioni

5. Deelstep-revolutie bekoelt razendsnel

Over komen waaien uit 2018, maar zeker ook dit jaar goed vertegenwoordigd: de deelstep. In Nederland enkel in het wild te aanschouwen in Breda, maar de reislustige lezer is ze ongetwijfeld tegengekomen. In buitenlandse steden regende het afgelopen jaar immers deelsteps – soms van tien verschillende startups tegelijkertijd met kekke namen als Jump, Lime, Wind, Dott en Voi. Die vervolgens massaal vervloekt werden door de lokale bevolking. De nieuwigheid lijkt er definitief vanaf, in San Francisco zie je er bijvoorbeeld enkel nog een verdwaalde toerist op rijden: de redacteuren van Sprout. 

4. De overheid omarmt de startup

Met dank aan de inzet van Mona Keijzer en Techleap.nl – voorheen StartupDelta – heeft de overheid dit jaar écht oog gekregen voor het belang van startups en scaleups. Via allerlei potjes en regelingen worden er inmiddels miljoenen geïnvesteerd of zijn die toegezegd. Jammer dat het wel bij kapitaal is gebleven – daar is immers al voldoende van beschikbaar – en dat wetgeving achterblijft. Zo is er nog steeds geen fatsoenlijke regeling voor startups om hun medewerkers gunstig in aandelen te kunnen belonen. Werk aan de winkel voor 2020. 

3. Het businessmodel werd heilig

In Nederland geen gigantisch probleem, maar wel voor veel bedrijven in Silicon Valley – het investeringsmoraal is dit jaar namelijk drastisch bijgedraaid. Mogelijk met het oog op een aankomende recessie kunnen bedrijven niet meer wegkomen door toekomstige winsten te beloven terwijl ze hun cash op korte termijn in hoog tempo erdoorheen branden. Je ziet het bij Twitter, Uber en natuurlijk failure of the year WeWork – wie serieus genomen wil worden, moet nu eindelijk ook een serieus businessmodel tonen. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

2. Corporates azen succesvol op rebelse startups

Magioni, De Vegetarische Slager, Vandebron, The Next Web en zelfs het sympathieke Swapfiets, dat grotendeels in handen van mobilitieitsgigant PON blijkt te zijn: 2019 was het jaar dat corporates lustig aandelen aan het inkopen waren bij rebelse Nederlandse startups. De overname van Vegetarische Slager door Unilever werd nét op het randje van vorig jaar bekend, maar recent was de overname van Vandebron door Esent. Eerder werd pizzamerk Magioni overgenomen door Dr. Oetker en was er natuurlijk de fantastische overname van The Next Web door The Financial Times. In tijden van weinig beursgangen – Fastned deed een poging – zijn wij benieuwd of deze trend ook volgend jaar doorzet. 

1. Revival of the Female Founder

De allerbelangrijkste trend van het afgelopen jaar is toch echt de overwinning voor gelijke kansen en aandacht voor female founders. Veelal dankzij de tomeloze inzet van investeerders Janneke Niessen en Eva de Mol, die wetenschappelijk aantoonden dat er in investeringsland – en wellicht ook de media – een bias is tegen startups van female founders. Ze hebben het afgelopen jaar – terecht – veel aandacht voor gekregen voor de FundRight movement. En er is goed nieuws: uit data van CrunchBase blijkt dat er het afgelopen jaar internationaal een ongekende groei was van female founded unicorns: private bedrijven met een waardering van meer dan één miljard dollar.