In 2014 stond Bas Krijgsman, toen 22 jaar oud, in de 25 onder de 25 van Sprout, met een webshop voor scheermesjes. Dat bedrijf bestaat niet meer, maar hij leerde er wel de fijne kneepjes van het ondernemen, waarmee hij later samen met compagnon Ruben Haring EventInsight zou oprichten.
Het bedrijf uit Groningen (vijftien medewerkers) maakt apps voor zakelijke events, een branche die zo’n beetje als eerste geraakt werd door de coronacrisis. Krijgsman voelde al nattigheid toen zijn in China werkzame tweelingbroer hem in januari de eerste verontrustende berichten stuurde.
Eind januari plofte bij EventInsight de eerste annulering in de inbox, van een congres in Duitsland. Het was tijd om actie te ondernemen. Het bedrijf vroeg begin februari werktijdverkorting aan, ‘omdat we verwachtten dat we snel in de ellende zouden komen’, zegt Krijgsman.
‘We wilden de aanvraag alvast op orde hebben, zodat we iedereen door konden betalen. Al diezelfde week kwam de eerste golf met annuleringen. Op een dag kregen we te maken met vijftien events die ermee stopten, waardoor we in één klap 30.000 euro omzet kwijtraakten.’ In de eerste week van maart lag de business voor EventInsight zo’n beetje op apegapen.
Pak je koffers
Om hun bedrijf te redden, namen Krijgsman en Haring een paar weken geleden een opvallend besluit: ze pakten met al hun collega’s hun koffers, en namen 3 weken hun intrek in een vakantieboerderij in Drenthe. Zodat ze – dicht op elkaar, maar wel RIVM-proof – zo snel mogelijk konden schakelen. Dat bleek een gouden zet. ‘We zaten even in een diep dal, en dachten: Holy shit, we gaan failliet. Maar dat heeft niet lang geduurd. Nu zit iedereen weer in een vibe van knallen en overleven.’
Team EventInsight op een vakantieboerderij in Drenthe | Foto’s: EventInsight
EventInsight maakte al voor de lockdown noodplannen, waarbij het bedrijf uitging van een omzetverlies van 65 procent. ‘Maar toen bleek dat het meer was, besloten we met onze financiers aan tafel te gaan. We wilden met hen brainstormen over hoe we deze situatie konden oplossen. Zelfs het idee om maaltijden te bezorgen, kwam daarbij langs.’
‘Maar wat is nu het grootste probleem van event-managers?, vroegen we ons af. Dat ze geen zekerheid meer hebben of hun event kan doorgaan, bedachten we. Daarop hebben we de dienst Let’s Get Digital bedacht, een virtuele ‘schouwburg’. Als vervanging van een fysiek event en als terugvaloptie voor als events ook in het najaar niet door kunnen gaan. Dit is geen webinar-software, maar we zetten volledig in op de ervaring. Het doel is dat iemand aan het einde van de dag kan zeggen: “Ik ben op een event geweest”. Die propositie bleek goed aan te slaan.’
Om die pivot zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, moest het bedrijf snel kunnen schakelen. De quarantaineretraite op de boerderij in Drenthe zorgde er volgens Krijgsman voor dat er in no-time een nieuw product uit de grond kon worden gestampt. ‘4 weken geleden hebben we het eerste event gehad, en sindsdien zijn we non-stop aan het itereren. Daarvoor praten we continu met sales, marketing en de consultants die implementatie van events doen.’
Op de bar
‘Doordat je bij elkaar zit, begrijp je beter wat iemand bedoelt en kan je elkaar beter motiveren. We starten elke ochtend om half 9, met iemand die op de bar staat en een motivatiespeech geeft. Omdat er zoveel gebeurt, stopt het ook niet elke middag netjes om 5 uur. Het is fijn dat je, wanneer dat nodig is, met een aantal mensen tot 10 uur door kan knallen. Dat zorgt voor veel energie en je werkt efficiënter.’
We hebben geen ruzies gehad
Daarnaast kan thuis zitten voor sommige werknemers slecht uitpakken, zegt Krijgsman. ‘Stel je dat nog niet samenwoont, dan zit je 4 weken alleen thuis. Dan ga je je op een gegeven moment wel lamlendig voelen. Het is essentieel dat iedereen in een bedrijf lekker in zijn of haar vel zit.’ De enige vader in het bedrijf verhuisde samen met zijn 2-jarige zoontje en vrouw ook 3 weken naar het vakantiehuis.
Genoeg ruimte
Of Krijgsman zo’n quarantainesessie andere ondernemers zou aanraden? ‘Absoluut. We hebben geen ruzies gehad. We vonden het belangrijk om een eigenlijk veel te grote accommodatie te nemen. Je moet veel ruimte hebben, want je wandelt ineens elkaars privéruimte binnen. Iedereen heeft zijn eigen slaap- en badkamer, zodat je je kan terugtrekken zodra je dat wil.’
EventInsight-oprichter Bas Krijgsman legt contact met de buitenwereld
De ondernemer zou best vaker zo’n afzonderingsperiode willen pakken. Maar hij beseft dat je dit eigenlijk niet kan doen zonder zoiets als een coronacrisis. ‘Je kan niet zomaar 2 weken je gezin verlaten. Dat werkt niet als de scholen open zijn en partners er ook bij moeten zijn. Het is een beetje nu of nooit, dus we gaan ervoor.’
Krijgsman en zijn medewerkers kijken er wel naar uit om weer hun eigen plek te hebben. ‘Maar stel dat er een tweede corona-golf komt, dan zullen we weer snel zo’n locatie regelen.’
Spelregels
De ondernemer waardeert de hulp die de overheid geeft aan ondernemers, maar blijft toch achter met een ‘dubbel gevoel’ zitten, zegt hij desgevraagd. ‘We waren goed voorbereid, maar de werktijdverkorting werd zodra de crisis uitbrak ingetrokken, en vervangen door een andere regeling (NOW, red.) die voor ons ontzettend nadelig was. De overheid verandert middenin een crisis de spelregels. Onze noodscenario’s klopten daardoor niet meer.’
‘We hebben onze omzet elke maand zien stijgen met minimaal 30 procent, en iedere maand records gehaald. Maar als we nu onze omzet invoeren bij de NOW-regeling, dan wordt het op het hele jaar gebaseerd. Een omzetverlies van 95 procent is dan ineens maar 20 procent. Vorig jaar hadden we vier man personeel, nu negentien. Je kosten vervijfvoudigen, maar qua omzet pakken ze het hele jaar. We horen meerdere ondernemers klagen over hetzelfde probleem.’
‘Nederland heeft het goed voor elkaar, alleen is het niet voor iedereen eerlijk. Je zou moeten kunnen kiezen tussen de oude of nieuwe regeling.’ EventInsight komt nu wel in aanmerking voor noodsteun, zegt Krijgsman, maar krijgt amper een derde van het bedrag waar eerst op werd gerekend.
Geluk bij een ongeluk is dat zijn bedrijf weer de weg omhoog lijkt te hebben gevonden. ‘In maart hadden we amper 5 procent van de normale omzet. Het is nu eind april en we zitten op 75 procent van onze begroting, dus we zijn redelijk back on track. Ik denk dat we volgende maand weer op 100 procent zitten.’