Het was een overwinning van Forum-eske proporties: stond Picnic vorig jaar nog niet vermeld in de lijst met snelst groeiende Nederlandse scaleups, ditmaal kaapt het bedrijf de nummer 1-positie. Dat blijkt uit de gisteren verschenen Top 250 Scale-ups 2019 van organisatie ter bevordering van ondernemerschap NLgroeit, die is gebaseerd op data uit het afgelopen jaar verschenen scaleup-rapport Scalup Dashboard, van het Erasmus Centre for Entrepreneurship.
De onderzoekers kijken hierbij naar hoeveel banen de betreffende scaleups in de meetperiode creëerden en hoe snel zij groeiden in omzet. Stond TakeAway van Jitse Groen afgelopen editie nog op nummer 1 met 936 gecreëerde banen tussen 2014 en 2017, ditmaal moet hij die positie afstaan aan Michiel Muller, die met Picnic 1697 banen schiep van 2016 tot en met 2018. Dit was dan wel minder dan de 2272 banen die erbij kwamen bij TakeAway in diezelfde periode, maar Picnic compenseerde dit met een omzetgroei van 162 procent, terwijl TakeAway 88 procent groeide.
Hypergrowth
Hypergrowth, noemen we zoiets ook wel. Heel verrassend zijn deze cijfers niet, aangezien Picnic in 2015 werd opgericht en 2 jaar later een investering kreeg van 100 miljoen euro. Groeipercentages bij jonge – succesvolle – bedrijven zijn doorgaans aan de hoge kant, omdat ze vanaf vrijwel niets opschalen. De vele miljoenen moeten het voor Muller ook relatief eenvoudig hebben gemaakt om lucratieve investeringen te kunnen doen in de uitbouw van zijn bedrijf.
Picnic is een disruptieve onderneming, dat marktaandeel moet hopen af te snoepen van de vele stenen supermarkten die Nederland rijk is. Je zou dus zeggen dat de banengroei bij Picnic resulteert in banenverlies in de traditionele branche, waardoor de cijfers van NLgroeit aan betekenis zouden verliezen. Deze veronderstelling valt echter allerminst hard te maken, blijkt uit een rapport over de staat van de arbeidsmarkt dat de UWV in december vorig jaar publiceerde. Het aantal banen in stenen supermarkten steeg tussen 2012 en 2016 nog met 12 procent, leest dit rapport. Hoe het zit met de cijfers sindsdien, moet nog blijken.
Kwalitatieve groei
Picnic mag dan kwantitatief zorgen voor een netto banengroei, maar of het kwalitatief ook wat voorstelt, is de vraag. Picnic ligt al maanden met vakbond FNV in de clinch over de vraag of het bedrijf zijn personeel wel of niet onder de supermarkt-cao moet laten vallen. Picnic vindt van niet, omdat het bedrijf meent geen supermarkt te zijn, maar een techbedrijf. De FNV vindt van wel, en meent dat Picnic op deze manier zijn personeel stevig onderbetaalt. Werknemers van Picnic klagen ondertussen steen en been over de te hoge werkdruk en te lage salariëring.
Lees ook: Picnic: FNV infiltreert in onze Slack- en Whatsapp-groepen
Top 10
We delen hieronder de top 10 snelstgroeiende scaleups van Nederland met je. NLgroeit neemt het begrip ‘scaleup’ wel wat breed, aangezien goedkope-rommel-uit-China-keten de Action ook een scaleup is. De Action zorgde met 10.000 nieuwe banen wel voor de grootste banengroei van alle bedrijven, dat dan weer wel.
1. Picnic (162 procent omzetgroei, 1697 nieuwe banen)
2. TakeAway (88 procent groei, 2272 nieuwe banen)
3. Rituals (38 procent groei, 2880 nieuwe banen)
4. Action (21 procent groei, 10.000 nieuwe banen)
5. YoungCapital (55 procent groei, 944 nieuwe banen)
6. Elastic (65 procent groei, 700 nieuwe banen)
7. Coolblue (32 procent groei, 1557 nieuwe banen)
8. Calco (74 procent groei, 480 nieuwe banen)
9. Adyen (35 procent groei, 519 nieuwe banen)
10. Basic-Fit (14 procent groei, 626 nieuwe banen)