Air France verwacht dinsdag opnieuw zo’n zes op de tien vluchten te moeten laten vervallen. De staking, die maandag begon en een week kan gaan duren, belooft de grootste te worden sinds de fusie met het Nederlandse KLM in 2004.
Tussen de 65.000 en 70.000 passagier zijn tot dusver getroffen en de schade wordt geraamd op 10 tot 15 miljoen euro per dag. Topman Alexandre de Juniac van Air France-KLM zei maandag dat als de staking doorgaat, de Franse poot van het bedrijf ondanks alle kostenbesparingen dit jaar toch weer in de verliezen kan duiken.
Transavia
De piloten van Air France verzetten zich tegen nieuwe besparingsplannen. Moederbedrijf Air France-KLM wil de komende jaren stevig inzetten op groei bij budgetdochter Transavia, waar soberder arbeidsvoorwaarden gelden. Het eigen Europese netwerk, dat verliesgevend is, wordt naar verwachting verder gesaneerd.
Bij Lufthansa vertrekken dinsdag tussen 9.00 en 17.00 uur geen vliegtuigen meer naar verre bestemmingen vanaf thuisbasis Frankfurt. Daarmee raken de piloten hun werkgever daar waar dat het meest pijn doet. Vluchten naar verre bestemmingen brengen met afstand het meeste geld in het laatje. Bovendien is het lastiger en duurder om die passagiers alternatieve reismogelijkheden te bieden.
De piloten zijn boos over plannen waardoor zij een paar jaar langer op hun vervroegde pensioen moeten wachten. De afgelopen weken werd al vaker actie gevoerd, maar dan op kortere vluchten van Lufthansa en prijsvechter Germanwings.