Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze startup wil online tweedehands handel veiliger en makkelijker maken

Je hebt een mooie tweedehands televisie of mountainbike gevonden op internet, maar hoe kun je de aanbieder vertrouwen? Startup van de week Pakkie wil dat wantrouwen wegnemen door zowel de betaling als de verzending te regelen. 

Wat is Pakkie?

Pakkie is een betaalverzoek- en bezorgdienst voor tweedehands spullen. Stel je voor dat je op Facebook een tweedehands artikel tegenkomt dat je wel wilt hebben. Dan kun je natuurlijk een deal maken en in goed vertrouwen geld overmaken naar de aanbieder. Maar daar zit hem nou juist vaak de pijn. Hoe weet je of de aanbieder betrouwbaar is, dat hij ook echt het product naar je opstuurt zodra je betaald hebt? Iedereen kent de verhalen wel dat het mis gaat.

Pakkie meent daar een oplossing voor in huis te hebben. De startup combineert betalen via een derdenrekening met het verzenden vanuit een van de 5.500 aangesloten pakketpunten van PostNL, DHL en DPD. Zo zou je dus veilig tweedehands spullen moeten kunnen kopen via Facebook of Marktplaats. Het geld wordt namelijk pas overgemaakt vanaf de derdenrekening als het pakket bij de ontvanger aangekomen is. Omdat zowel de betaling als de verzending via één partij geregeld wordt, is er controle over elke stap van de transactie.

Wie zitten erachter?

Boris Schellekens (30) en Jaap Breeuwer (32) kennen elkaar uit hun studietijd in Delft. Schellekens gaat na zijn studie Lucht- en Ruimtevaarttechniek eerst aan de slag als strategy consultant bij Roland Berger om vervolgens bij een data gedreven adviesbureau terecht te komen. Daar werkt hij onder meer aan een OV-app, die voor spitsmijdingen moet zorgen.

Breeuwer is ontwerper en verantwoordelijk voor het design, de groei en community building. Pepijn Mulders (29) maakt het oprichtersdrietal compleet. Hij is een oud-collega van Boris en heeft een creatieve achtergrond in de IT. Mulders is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de website en de app.

De ondernemers zijn zelf groot fan van de tweedehands handel, maar liepen in het verleden regelmatig tegen problemen aan als ze online iets kochten. Schellekens: “Toen ik met mijn vriendin ging samenwonen hebben we eigenlijk bijna alles tweedehands gehaald, meubels, laptops en zelfs witgoed. Meestal gaat het goed, maar één verkoper heeft een TV-smartcard naar het verkeerde adres gestuurd. Die heb ik dus nooit gezien, terwijl ik er wel voor heb betaald.” Een goede oplossing was op dat moment niet voor handen en dus zijn de drie zelf een platform gaan bouwen.

Wie zitten er op te wachten?

Iedereen die wel eens online een tweedehands product wil kopen of verkopen, maar opziet tegen de transactie zelf. Het is een kwestie van vertrouwen, maar hoe weet je nou of iemand ook echt doet wat hij of zij zegt? En of het product wel aan de verwachtingen voldoet? Pakkie zorgt ervoor dat de betaling via een derdenrekening pas twee dagen na ontvangst van het product wordt overgemaakt.

Het is volgens de oprichters vaak niet eens echte fraude waardoor een transactie misgaat, maar meestal gewoon een stomme vergissing. Er wordt bijvoorbeeld een verkeerd adres genoteerd door de verkoper. Bij Pakkie geeft de koper zelf zijn adres op. “De kans dat het dan nog misgaat is een stuk kleiner.”

Ook de pakketbezorgers kunnen profijt hebben van Pakkie. De ondernemers zijn er van overtuigd dat veel mensen die nu of géén tweedehands spullen online kopen of de producten zelf gaan halen door deze dienst voortaan voor verzending kiezen. Bij elke afstand groter dan 30 kilometer is het namelijk goedkoper en duurzamer om de aankoop te versturen. Nu worden er elke dag omme nabij de 20.000 pakketjes rondgebracht. De mannen van Pakkie verwachten dat dit aantal zomaar kan vertienvoudigen. Dat is een hoop extra werk voor de pakketbezorgdiensten.

Hoever is de ontwikkeling?

De website en de app zijn in januari gelanceerd. Voor die tijd is er vooral onder de radar gewerkt. In november stonden er nog uitgebreide testen op de agenda om een maand later alle geleerde lessen te verwerken tijdens de verdere bouw van het platform. Vanuit Starupbootcamp is een hoop geleerd over de lean startup methode. Zo zijn er in de beginfase al Facebook-campagnes opgezet, puur om te zien of er wel voldoende animo voor was.

Volgens de makers een spannende periode, om hun idee zo open en bloot prijs te geven, maar wel leerzaam. De lancering van Pakkie voor zowel Android als iOS betekent een eerste stap om het verzenden van tweedehands spulletjes veiliger en makkelijker te maken. De toekomst ligt deels in het buitenland. Nu al zijn er aanvragen binnengekomen om pakketjes over de grens te bezorgen. Het vizier wordt daarom nog dit jaar gericht op België en Duitsland. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat is het businessmodel?

Pakkie werkt volgens het zogenaamde provisiemodel. Voor elk pakje dat via de dienst verhandeld wordt, krijgt de startup een vast bedrag van de desbetreffende postvervoerder. Volume is hier een sleutelwoord, want die provisie ligt onder de euro per verzonden product. Het is voor Pakkie dus van groot belang dat meer mensen gebruik zullen gaan maken van deze dienst. Daarnaast willen de oprichters in de toekomst extra services aanbieden, zoals het leveren van verpakkingsmateriaal. 

Nog geld nodig?

Op dit moment niet. Via Leapfunder is vorig jaar een kleine 90.000 euro opgehaald. Daarnaast hebben de oprichters zelf een aanzienlijk bedrag ingelegd. Daarmee kan Pakkie de komende tijd goed voorruit, maar gezien de buitenlandse ambities zou daar op termijn zomaar eens verandering in kunnen komen.