Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze Nederlandse startup bouwt aan de grootste digitale auto-bibliotheek van de wereld

Startup van de week Imagin.studio helpt de grootste leasebedrijven en autohandelaren van de wereld bij het digitaliseren en online presenteren van hun aanbod. Die bedrijven verkopen daardoor uiteindelijk meer auto's, claimt de startup uit Utrecht.

Wat is Imagin.studio?

Een digitale designstudio die de autobranche helpt om auto’s online in alle mogelijke configuraties te kunnen laten zien aan potentiële kopers. Voor nieuwe auto’s volstaan een paar foto’s en beschrijving niet, zegt co-founder Martijn Versteegen (foto rechts), want iedere auto heeft een andere configuratie. Bedrijven die meerdere merken verkopen hebben hierdoor miljoenen afbeeldingen nodig om het aanbod goed te kunnen presenteren. 

Imagin.studio maakt 3D-modellen van de auto’s, die vervolgens vanuit alle mogelijke hoeken zijn te bekijken. De startup uit Utrecht claimt nu werelds grootste digitale auto-bibliotheek te hebben, met miljoenen hogeresolutie-afbeeldingen van zo’n beetje alle auto’s.

Versteegen: “Het is daarom heel gebruikelijk dat er algemene content wordt gebruikt voor de presentatie van verschillende auto’s. Bijvoorbeeld een afbeelding van een witte VW Golf, terwijl je een rode of een blauwe VW Golf GTI zoekt.” Het gevolg is dat online kopers de site weer verlaten op zoek naar meer informatie.

“De grote toegevoegde waarde zit in het volledig geautomatiseerde XaaS-platform (everything as a service, red.) dat de content automatisch koppelt aan de websites van onze klanten.” Imagin.studio wil op termijn ook tekst en Virtual Reality gaan leveren.

Wie zit erachter?

Versteegen werkt al twintig jaar in de automotive-branche op het snijvlak van sales, consultancy en marketing, en was jarenlang marketing-directeur bij LeasePlan. Medeoprichter Rutger van Overbeek heeft een technische achtergrond en veel ervaring met digitale strategieën en het opzetten van online kanalen. Zo werkte hij aan internetbankieren bij een grote bank, maar ook aan de websites van een aantal grote automerken.

Het team groeide het afgelopen jaar naar een internationaal team van 25 mensen (waarvan een deel flexibel).

Wie zitten erop te wachten?

De startup richt zich in eerste instantie op partijen die meerdere automerken aanbieden, zoals leasemaatschappijen, grote dealergroepen, maar ook platforms en brokers. Dat zijn bedrijven die soms meer dan veertig automerken aanbieden met meer dan 500 modellen.

Ook bedrijven die software ontwikkelen voor de automotive-industrie, zoals online configurators, tonen volgens Versteegen interesse. 

Hoe ver is Imagin.studio?

De startup kreeg halverwege vorig jaar zijn eerste klanten. Inmiddels werden de grootste, internationaal opererende leasemaatschappijen klant (de startup mag die namen niet delen). Ook online brokers werden gebruiker van de dienst, waaronder Carwow, een online autoplatform dat in Groot-Brittannië goed is voor 10 procent van alle nieuw verkochte auto’s. Eind mei wonnen Van Overbeek en Versteegen in Berlijn een German Innovation Award.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat is het businessmodel?

Een maandabonnement, waarbij de content automatisch wordt geleverd en onderhouden, en gebruikt mag worden in alle marketingkanalen. Behalve op websites, is dat ook in bijvoorbeeld banners voor dynamische retargeting, in folders en outdoor. De hoogte van het maandbedrag hangt onder meer af het aantal landen waar de content wordt gebruikt.

Nog geld nodig?

De oprichters financierden hun ‘digitale autofabriek’ tot nu toe zelf. “Maar we zijn als groeiende partij altijd op zoek naar groeigeld”. De startup is nu de eerste stappen aan het zetten voor een Series A-ronde.