De behoefte aan kwalitatief goede koptelefoons is groot, maar ze gaan als mobiele producten relatief snel stuk.
De oplossing van Tom Leenders en Dorus Galama: bouw een koptelefoon ter waarde van 250 euro en verhuur die vervolgens per maand. (Dat verhaal gaat niet helemaal op, om de productie veilig te kunnen stellen verbinden de eerste 1000 gebruikers zich voor minimaal een jaar). Onder de naam Pelican House worden momenteel de eerste gebruikers geworven, onder meer door op festivals mensen uit te nodigen voor een silent disco.
Als de koptelefoon stuk is, neemt Pelican House de beschadigde onderdelen terug en hergebruikt deze voor nieuwe koptelefoons. Aan het einde van zijn levensduur haalt Pelican de koptelefoon uit elkaar en recyclet de speakers, met hun kostbare goud en koper. Ook de kunststof buitenkant krijgt een nieuw leven. Alleen het leer is nog een uitdaging, beaamt Leenders.
Circulair
Circulaire economie is de persoonlijke drijfveer voor de ondernemers, beiden amper een jaar geleden afgestudeerd aan de TU Delft. “We zouden het fantastisch vinden als een kwart van alle consumentenelektronica over vijf jaar gebaseerd is op een circulair business model”, zegt Leenders.
We zouden het fantastisch vinden als een kwart van alle consumentenelektronica over vijf jaar gebaseerd is op een circulair business model
Maar de echte business case zit ‘m in het betalen voor gebruik. “Voor ons is de incentive om het product lang mee te laten gaan, des te meer inkomsten kunnen we maken.” Pelican verwacht dat de gemiddelde gebruiker 2 à 3 jaar met een koptelefoon zal doen.
Binnenwerk
De startup liet zich inspireren door Nederlandse voorgangers als MUD Jeans, Desso en Phone Blocks. Het binnenwerk liet Pelican ontwerpen door een andere TU Delft-spin-off, Scheek Loudspeakers. Om de eerste 1000 klanten te werven volgt in oktober een crowdfundingcampagne.
Ondanks dat een koptelefoon uit meerdere onderdelen bestaat gaat het volgens Leenders om een enorm schaalbaar product. De oprichters willen zo snel mogelijk in andere landen in Noord-Europa lanceren en daarna de stap maken naar de VS.
Ons business model is niet te beschermen
De belangrijkste uitdaging? “Ons business model is niet te beschermen. Als het een succes is, zal een Sennheiser het ook gaan doen. We moeten daarom blijven innoveren en met nieuwe producten komen.” Als het aan Leenders ligt volgen er binnen vijf jaar bijvoorbeeld een tablet of smartphone as-a-service.