Wie: Vincent Karremans
Partij: VVD, lijsttrekker
Stad: Rotterdam
Bedrijf: Magnet.me
Politiek actief sinds: 2017
Vincent Karremans is naast oprichter van recruitment-platform voor jongeren (en eerdere startup van de week) Magnet.me ook lijsttrekker voor de VVD in Rotterdam. Als campagnestunt reed Karremans eerder deze maand half ontkleed op een paard door de stad, als knipoog naar een reclame van Old Spice, maar – liggend op een piano – ook als verwijzing naar de ‘pedante’ Thierry Baudet.
Karremans wil zich in de gemeenteraad inzetten voor meer werkgelegenheid in Rotterdam, de stad met relatief het hoogste aantal uitkeringen. En hij wil een beter klimaat voor ondernemers. “Amsterdam, Londen en Berlijn doen het beter op startup-gebied”, zegt Karremans. Door programmeren in te voeren op Rotterdamse scholen wil hij jongeren opleiden voor “een arbeidsmarkt van morgen, en niet die van gisteren”. “En door automatisering komt komt straks meer havenpersoneel op straat te staan, laten we hun helpen aan digitale vaardigheden.”
“Ik merk van andere ondernemers, met een ijssalon of winkeliers bijvoorbeeld, dat zij te maken hebben met een gemeente die hen tegen werkt, een gemeente die vooral problemen ziet, in plaats van kansen. Een paar vrienden organiseren een evenement bij de Kralingse plas. Het duurde 2 jaar voordat ze überhaupt toestemming hadden, waarna ze een beetje moegestreden waren van de bureaucratie. Die cultuur moet drastisch anders.”
Waarom ben je politiek actief geworden?
Twee weken geleden hing Karremans met zijn vader, een tekenaar, verkiezingsborden op in de stad. “Mijn vader maakte vroeger politieke spotprenten. Dat heeft bij mij vroeger wel politieke interesse gewekt.”
“Lokaal kan je echt concrete problemen aanpakken. Vergeleken met de landelijke politiek gaat het niet over vage belastingwetten, maar over parken aanleggen en de bereikbaarheid verbeteren. Daar krijg je een kick van, net als met ondernemen.” Karremans zegt desgevraagd te bedanken voor een post als wethouder. “Ik wil ondernemer blijven, daar ligt mijn passie.”
Hoe bevalt het tot nu toe? Wat valt je op?
De politiek is niet oplossingsgericht genoeg
“Ik doe veel debatten en ik zie daar veel beroepspolitici die problemen zo groot mogelijk opblazen om stemmen te winnen. Dat is ook vrij effectief, maar ik vind het raar. Het is niet oplossingsgericht genoeg. Dat wil ik wel brengen, en doen waar de politiek voor is ingesteld: om probleem op te lossen voor Rotterdam. Nu is het meer een rondtrekkend circus. Ik zit er veel meer in als ondernemer. Lang discussiëren is vaak niet nodig.”
Wanneer je naast je bedrijf tijd vrij wil maken voor de politiek is het essentieel dat je praktisch gezien flexibel bent, zegt Karremans. “Ik woon en werk in Rotterdam, het stadhuis is 7 minuten lopen. Als ondernemer ben je gewend hard te werken, dus de kunst zit ‘m meer in flexibiliteit.”
Zou je dit andere ondernemers aanraden?
“Je moet er natuurlijk wel een bepaalde interesse voor hebben, en voor willen gáán .Maar als er één groep mensen is die het zou kunnen, en waar politiek behoefte aan heeft, zijn het ondernemer. met een no-nonsense-mentaliteit.“
Wie: Liza Luesink
Partij: GroenLinks, lijsttrekker
Stad: Zutphen
Bedrijf: Duwtje, een adviesbureau voor gedragsverandering
Politiek actief sinds: 2014
Liza Luesink studeerde gedragswetenschap, kennis die ze inzet bij haar 9 jaar oude bedrijf Duwtje, maar die ook goed van pas komt in de politiek. “Vanuit mijn bedrijf kijk ik ook naar hoe je dingen anders kan doen. Hoe krijg je mensen in beweging?”
Als fractievoorzitter van GroenLinks in Zutphen zet Luesink haar tanden in onder meer scholen, energie, armoede en het vernieuwen van de politiek. Voor dat laatste onderdeel pleit zij onder meer voor een burgerbegroting, waarbij een deel van het gemeentebudget wordt bepaald door een (door loting bepaalde) groep burgers.
Waarom ben je de politiek ingegaan?
“Ik ben er toch wel mee opgevoed. Mijn vader was actief als wethouder en later burgemeester van Doesburg. Ik heb het lang ontkend, ik dacht ‘dat wil ik júist niet’. Ik zag ook hoe intensief het was, hoe het je kan opslokken. Maar ik merkte toch dat ik niet het type ben die langs de zijlijn van alles wil vinden.”
Luesink rolde eerst het bestuur van de lokale GroenLinks-fractie in, organiseerde campagnes en wierf leden. “Toen begon ik steeds meer na te denken over inhoudelijke onderwerpen.”
De landelijke politiek ambieert zij niet. “Nee, ‘lokaal’ is toch waar je dagelijks doorheen fietst, je ziet waar het om gaat. Ik zou er geen fulltime baan van willen maken. En Ik vind het heel gezond om ook in andere werelden te komen.” Luesink doet dan ook “absoluut niet” voor het geld, maar als “een verantwoordelijkheid en mijn manier om aan de gemeente bij te dragen”.
Wat viel je als ondernemer tot nu toe het meeste op?
“Ik was wel voorbereid op trage processen en bureaucratie, maar dat valt me nog steeds wel eens tegen. Je merkt dat je door een molen van vergaderingen heen moet. Vooral in het begin had ik verwacht dat ik sneller resultaten zou boeken. Dan is het een verademing om een eigen bedrijf te hebben, iets wat je zelf in de hand hebt.”
Het is soms een verademing om een eigen bedrijf te hebben dat je zelf in de hand hebt
“Ik ben heel actief op social media, deel daar veel. Maar toch merk je dat veel mensen geen idee hebben wat ze moeten stemmen, het staat nog steeds heel ver van mensen af. Ik hoop dat ik daar iets aan kan veranderen.”
Wat zeg je tegen andere ondernemers die ook een politieke loopbaan overwegen?
“Zeker doen! Ik denk dat ondernemers echt wat te bieden hebben, met hun ondernemende aanpak. Politici komen nu vaak uit hetzelfde kringetje. Je hebt juist mensen nodig die vol in de samenleving staan. Qua verwachtingsmanagement, houdt er wel rekening mee dat het echt een andere wereld is, eentje die trager gaat dan in je eigen bedrijf. Maar stap voor stap kun je echt dingen veranderen. “
Wie: IJsbrand Olthof
Partij: D66, nummer 7 op de lijst
Stad: Leiden
Bedrijf: kledingwinkel (en webshop) Suitable
Politiek actief sinds: 2017 (kandidaat-raadslid)
Als nummer 7 op de lijst is de kans groot dat ondernemer IJsbrand Olthof de raad in kan namens D66, de partij die in Leiden bij de vorige verkiezingen 12 zetels claimde. “Ik ga ervan uit dat we voldoende zetels halen.”
Olthof sloot zich bij D66 aan omdat die partij wat hem betreft het beste programma heeft voor een aantrekkelijke en bereikbare binnenstad, waar veel evenementen worden georganiseerd. “Die drie punten zorgen dat mensen naar een binnenstad blijven komen, merk ik als ondernemer.”
“Ik verkoop zelf herenmode. Het is aan ondernemers om de mooiste etalages te maken en onderling uit te vechten wie het meeste bezoek naar binnen lokt, maar je hebt wel mensen nodig om naar je stad te komen. Daarvoor moet je aantrekkelijk zijn.”
Waarom ben je politiek ingegaan?
Een ondernemer zou midden in de maatschappij moeten staan
“Een ondernemer zou midden in de maatschappij moeten staan. De afgelopen tijd merkte ik dat ik het wel eens oneens was met dingen. Dan kun je vanaf de zijlijn roepen, of actief worden. Ik wil de belangen van ondernemers behartigen. Als het goed gaat met ondernemers, dan gaat het goed met de stad.
Olthof trok eerder de stekker uit de organisatie van een lokaal jazz-festival, “omdat we bang waren dat we onze afspraken niet na konden komen met bedrijven. Die deden voor som wel een ton mee, en zouden kunnen omvallen als het mis zou gaan. Toen realiseerde ik me hoe wankel het evenwicht is. Het is niet alleen muziekfestival, maar ook een lokale economie die je kan maken of breken.”
Hoe bevalt het tot nu toe?
“Het draait veel om processen. Als ondernemer ben ik gewend om snel te schakelen. In de politiek is het ook belangrijk om draagvlak te creëren. Dat betekent dat iedereen iets moet zeggen, waardoor het soms langer duurt dan je zou willen. Als ik hoor dat je 4 jaar nodig hebt om een paar kozijnen te installeren in een buurthuis, dat is onnodige bureaucratie.”
Zou je andere ondernemers ook een politiek aanraden?
“Ik begrijp dat je wanneer je een eenmanszaak hebt dat je te weinig tijd hebt. Dan wil je gewoon een goede vertegenwoordiger die jouw belangen behartigt. Maar er zijn nog wel te weinig ondernemers in de lokale politiek, waardoor hun geluid soms onderbelicht blijft. Terwijl ze wel een ontzettend belangrijke rol spelen.”
“Mijn tip, en die geldt ook voor raadsleden, ga op bezoek en praat met elkaar. Sluit je aan bij ondernemersverenigingen en nodig politieke gasten uit, waardoor je met hen kunt sparren. Dat geeft inzicht, en aan de andere kant krijgt de politiek zinvolle input voor onderwerpen waar aandacht voor nodig is. “
Wie: Robbie van der Veen (47)
Bedrijf: marktkoopman
Partij: CDA, nummer 16 op de lijst
Stad: Den Haag
Politiek actief sinds: 2017 (kandidaat-raadslid)
Het CDA in Den Haag heeft zijn eigen Jan Schaefer gevonden: Robbie van der Veen (47) is al jaren marktkoopman en heeft een eigen horecazaak. Woensdag staat de van Haagse tongval voorziene ondernemer als zogeheten lijstversterker op plaats 16 voor de christen-democraten in de Hofstad. Op zijn politieke wensenlijst staat met blokletters geschreven: ‘minder regels voor ondernemers’.
Van der Veen koos voor een christelijke partij, maar het geloof lijkt niet de hoofdrol te spelen. “Ik zit niet bij een kerk en dat ga ik ook niet. Het CDA gaat uit van de bijbel, dat is hun grondslag. Ze hechten daardoor ook waarde aan normen en waarden en tradities en dat spreekt mij wel aan.”
“Ik vind het jammer dat tradities het onderspit delven, omdat bepaalde groeperingen in de samenleving daar wat van vinden. Wanneer je hier als gast komt te wonen, moet je wel de Nederlandse taal leren spreken. Als ik op mijn beurt morgen in Spanje zou gaan wonen, zou ik ook hun normen en waarden en taal moeten leren. Wij zijn geen populistische partij die maar van alles roept, maar we zijn bijvoorbeeld wel tegen haatimams. We brengen dat echter genuanceerd.”
Waarom wilde je de politiek in?
“Ik sta op een van de twee grootste markten van Europa en heb in verschillende belangenorganisaties gezeten. We liepen dikwijls tegen zaken aan in de gemeente. Mogen de H&M en de Zara bijvoorbeeld ook sieraden naast hun textiel verkopen, als marktkoopman mag ik dat niet. Ik mag niet eens bloemen verkopen. De regels voor markten vind ik niet meer van deze tijd. Zowel de detailhandel als markten hebben het zwaar. Dat komt door internet, maar ook door de regelgeving.”
“Het CDA heeft me gevraagd als lijstversterker, zodat ik me hard kan maken voor ondernemers. Bij het CDA hebben we bedacht dat we voor iedere regel die we verzinnen twee moeten laten afvallen. Men verzint steeds meer regels, terwijl ik denk dat het zou moeten draaien om persoonlijke verantwoordelijkheden. Regels moeten er vooral zijn voor de veiligheid, denk ik.”
Stel je wordt gekozen, hoe combineer je het politieke werk met ondernemerschap?
“Ik heb hiervoor in ieder geval twaalfhonderd voorkeursstemmen nodig. Lukt dat, dan zal ik er de tijd vrij voor moeten maken. Als je dit doet en mensen kiezen voor jou, dan heb je een verplichting. Commissievergaderingen zijn meestal in de avond, dus dat zou ik makkelijk kunnen combineren met mijn werk op de markt.”