Het boek beschrijft de kracht van gedecentraliseerde organisaties aan de hand van de analogie ‘Starfish en Spider’, waarbij de Starfish voor een gedecentraliseerde organisatie staat en een Spider vergeleken wordt met een gecentraliseerde organisatie.
Spinnen en zeesterren
Een spin heeft een lijf en acht poten met 1 gecentraliseerde bovenkamer die alle beslissingen neemt, als je het brein uitschakelt is de spin dood. Een zeester daarentegen heeft geen centraal brein en als je een zeester in 2 stukken snijdt dan leeft de zeester verder, dit keer als 2 zeesterren.
Een organisatie die gecentraliseerd is, is volgens de schrijvers makkelijk omver te werpen, immers, je haalt de top van een bedrijf weg en het stort in elkaar. Een gedecentraliseerd bedrijf is echter niet uit te roeien en sterker nog: als je dat probeert wordt het alleen maar sterker. Een bekend voorbeeld is de muziekindustrie die door de komst van het internet de mogelijkheid heeft gekregen om zich volledig te decentraliseren en de gecentraliseerde partijen (de grote platenmaatschappijen) volledig buiten spel te zetten.
Katalysator Bij een Starfish bedrijf of concept hoort ook een andere managementstijl. Managers zijn katalysatoren: ze inspireren anderen, die vrijwillig en gepassioneerd een manager volgen.
Toen ik Rod Beckstrom vroeg of hij een voorbeeld kon geven vertelde hij dat tien dagen voor de release van een open source product van zijn nieuwe bedrijf wiki… een developer naar hem toe kwam met de mededeling dat àƒ’©àƒ’©n onderdeel van het open source software pakket gelicenseerd was door een 3e partij, waardoor zij voor elk pakket dat zij gratis weggaven een fee moesten betalen aan die partij…
Dit is nogal funest voor een open source project en dus een grote fout! In plaats van een vergadering te beleggen om te onderzoeken hoe dit allemaal kon gebeuren, ging hij op zoek naar de oplossing. De medewerkers wisten dat er een grote fout begaan was, het vinden van een zondebok was onnodig. Het probleem was opgelost voor de lancering. Werknemers opgelucht en een manager die pas zeurt als er werkelijk problemen zijn. Typisch catalyst gedrag.
Zou Starfish and the Spider de reden zijn waarom sommige mensen zich zorgen maken over de toekomst van Apple na Steve Jobs…?
Top 4Het boek is een absolute aanrader voor managers van grote en middelgrote bedrijven. Maar ook interessant voor entrepreneurs, en zeker internetentrepreneurs, die van origine al voorstander zijn van vlakke organisaties en zichzelf graag zien als catalysts.
The Starfish and the Spider staat op de 4e plaats van de top businessboeken van 2006 (Amazon).
In Palo Alto sprak ik Rod Beckstrom in het University Cafe over zijn boek, zijn passie en wat andere dingen (10 min). Bekijk ook zijn presentatie op The Next Web Conference 2007 (30 min).
Patrick de Laive (Fleck.com)