Het leven een beetje beter en een beetje makkelijker maken. Dat was in één zin de motivatie voor Dan’s vriendengroep om een eigen smoothiebedrijf op te zetten. ‘Bedoeld voor mensen zoals wij. Lui, eind twintig, levend op een dieet van bier en pizza.’
Terugkijkend op tien jaar Innocent trekt Germain zeven ondernemerslessen:
Les 1: Keep the main thing, the main thing.
‘We want to make food good. Er is al zoveel slecht eten verkrijgbaar. Wij willen daar wat aan doen. En we houden ons vast aan die ambitie. We gaan niet net zoals Virgin ook een platenlabel of een vliegtuigmaatschappij opzetten. Onze focus ligt en blijft bij eten en drinken.’
Les 2: Care, or have a motivation beyond the cash
‘Het lukt je niet om succesvol te ondernemen wanneer materie en geld je enige drijfveren zijn. Want je moet vroeger op, harder werken en langer blijven dan de meeste anderen. Wanneer je werkt vanuit een gevoel van passie en zorg, kun je die discipline wel opbrengen. Onze passie ligt bij het gezonder maken van Europa.’
Les 3: Be Responsible
‘Maak iets goeds en wees open en eerlijk over de dingen die beter kunnen. Delen van ons productieproces zijn vervuilend, maar we gaan daarover niet liegen. We proberen ze wel beter te maken en zo is het ons gelukt om flesjes te maken van 100% gerycled plastic. Daarnaast storten we standaard 10 procent van de winst naar een goed doel. Alleen in een gezonde wereld leven mensen en dus klanten.’
Les 4: It’s about people
‘Vind en houd de juiste mensen. En houd deze mensen blij. Blijf zoeken totdat je de perfecte werknemer hebt gevonden. Onze head of products, Luci, werkte bij Marks & Spencer. We hebben haar een jaar lang brieven en bloemen gestuurd met de vraag of ze bij ons wilde werken. We wisten dat ze goed was en dat ze bij ons paste.’
Les 5: Be Consistent
‘We schrijven persoonlijke teksten op onze labels, omdat dat het moment is om contact te maken met de klant. We begonnen met acht verschillende teksten en drukken er nu jaarlijks tussen de 200 en 300. De toon van die teksten vind je ook terug op ons kantoor.’
Les 6: Think Big, Stay Small
‘We willen in 2010 de favoriete smoothies producent van Europa zijn. We hebben de doelen vastgelegd tot 2050 – dan hebben we de wereld veroverd met onze producten. Geen idee of dat uitkomt.’
Les 7: Open up, listen up
‘Ik zit uren op Twitter en Google te speuren naar opmerkingen die mensen over Innocent maken. Mensen mogen langskomen op onze kantoren en wanneer je belt, krijg je altijd iemand aan de lijn die naar je luistert. Mensen, en dus klanten, zijn ontzettend belangrijk. Luister altijd naar wat ze te zeggen hebben.’
Annemarie van Gaal
Na afloop wil Annemarie van Gaal van Germain weten waaraan volgens hem een echte Challenger moet voldoen. ‘Een echte challenger neemt geen genoegen met ‘nee’ als antwoord’, zegt Germain. ‘Vaak zeggen mensen dat iets niet kan, omdat ze er geen zin in hebben. Als het aan de mensen in de fabriek had gelegen, kwamen er geen verschillende tekstlabels op onze flesjes. Maar het kon wel. Soms moet je mensen een duwtje geven om ze te laten zien dat iets toch mogelijk is.’