Bij Geas Energiewacht, een onderneming voor service aan gas- en elektrische apparaten, vond een omslag plaats. Voor de cv-monteurs is een nieuw flexibel rooster ingevoerd. Ze werken nu tot ‘s avonds half zeven, en draaien diensten op zaterdag en zondag. Tot ieders tevredenheid, zegt Gert-Jan Hemme van het bedrijf. Klanten krijgen buiten kantooruren service en ook voor de monteurs is arbeid en zorg beter te combineren.
Dat is hard nodig, want Nederlanders krijgen het steeds drukker met verplichtingen, zo blijkt uit onderzoek van het SCP. Terwijl de arbeidstijden nauwelijks veranderen. Het gros van de werknemers werkt tussen 9 en 5. Hierdoor blijft overdag minder tijd over voor andere zaken. En krijgen we massaal met piekdrukte te maken als files en overvolle wachtkamers bij bijvoorbeeld de huisarts.
65 procent van de consumenten vindt dat dienstverleners qua openingstijden te weinig rekening houden met de wensen van de consument. Bedrijven en instellingen moeten van 73 procent van de consumenten ook buiten kantooruren open zijn, blijkt uit de cijfers van TNS NIPO.
Ook flexibel werken?
Steeds meer bedrijven en instellingen werken aan een modernere bedrijfsvoering. Dat doen zij door:
- flexibele werktijden en telewerken voor medewerkers;
- slimmere openingstijden
- plaats- en tijdonafhankelijk dienstverlening
- nieuwe voorzieningen en diensten zoals het email-consult bij de huisarts, de bezorgbakker en de gemaksbalie voor werknemers
- reïntegratiemogelijkheden in de persoonlijke dienstverlening voor mensen met een uitkering, bijvoorbeeld tot pc-dokter
- levensloopbewust personeelsbeleid met speciale faciliteiten als de mantelzorgmakelaar voor medewerkers die arbeid en zorg combineren.
Wat zijn de voordelen?
- betere dienstverlening, en meer productieve arbeidsuren
- tevreden klanten, en hiermee ook meer klanten, een hogere omzet en een betere concurrentiepositie
- gemotiveerde medewerkers die bovendien arbeid en zorg makkelijker kunnen combineren. Een hogere arbeidsproductiviteit en minder (grijs) verzuim.