AmusementHelaas, de doelstelling van dat soort programma’s is niet het vinden van de gouden investering, maar louter amusement. Een echte ondernemer, die zoekt een uurtje op Google, bouwt zijn netwerk op en pakt de telefoon. Die belt business angels zelf op en heeft daar de KRO of AT5 niet voor nodig. Uiteraard ken ik een hoop van de ondernemers (in spé) die daar pitchen. Sommigen heb ik zelfs vooraf mogen trainen. Er zitten ook ondernemers tussen die de arrogantie hebben om te denken dat ze onvoorbereid aan zo’n pitch kunnen beginnen. We hebben allemaal kunnen zien dat dat nergens toe leidt.
De rollen omgedraaidVandaag reed ik in de auto en viel haast van mijn stoel bij het horen van een radiocommercial. Anthea Participaties, een netwerk van 170 business angels, meldde dat Anthea op zoek is naar ambitieuze ondernemers. Om in te kunnen investeren. Ik begrijp hier helemaal niets van. Het is de wereld op zijn kop.
Échte ondernemers, die door het vuur gaan om hun ondernemingsplan in daden om te zetten, gaan zelf op zoek. Ze weten investeerders zelf te vinden. Of het dan daadwerkelijk tot een investering komt, dat is een ander verhaal. Maar echte ondernemers hebben zo’n radiospotje niet nodig. Dit radiospotje zal uitsluitend kanslozen en gekken aantrekken, die onvoorbereid denken, nadat ze bij alle banken al zijn afgewezen, ‘dat venture capital, dat is wel wat’. De kneuzen en andere losers, die komen aankloppen bij Anthea.
RendementIk voorspel nu al dat het rendement van dit radiospotje nul zal zijn. Daar komen echt geen succesvolle financieringen uit. Sterker nog, Anthea zal er nog spijt van krijgen. Nu moeten ze hun tijd en energie gaan steken in honderden kansloze business proposals. Het ergste is, het kweekt luie ondernemers. Je hoeft niet meer te knokken en te zoeken om een business angel te vinden. Je kan gewoon, vergelijk het met de wasmiddelen reclames, ‘even Anthea bellen’, en dan komt alles goed.
Edo van Santen (Groeicoach.nl)