Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De valkuilen van viral gaan

Ondernemers met een aansprekend product, een nieuw bedrijf of een goed idee willen het liefst dat hun geesteskind viral gaat en dan gigantisch scoort. Maar de viral wereld kent een paar lelijke valkuilen.

Te vaak ziet zegt David Spitz van marketingbureau RebelMouse viral campagnes misgaan. Daarom zet hij in Harvard Business Review de belangrijkste aandachtspunten op een rijtje:

1. Te snel te veel willen

Probeer niet vanuit de hoogste versnelling te beginnen. Het is zonde als je veel tijd en geld steekt in een grote, gelikte campagne die vervolgens doodvalt op het net. Beter is het om klein te beginnen. Reserveer wat budget om tests te doen. Maak kleine producties en kijk eerst hoe die het doen. Als zo’n artikel of zo’n video blijft steken bij een kleine groep, is er nog geen man overboord. Dan maak je gewoon een nieuwe.

2. Delen alsof dat het doel is

Als ondernemer wil je dat je campagne onder zoveel mogelijke mensen wordt verspreid. Maar dat is slechts het middel, en niet een doel op zich. Bij het aanjagen van een viral campagne maken ondernemers nogal eens de fout dat ze zoveel mogelijk mensen pushen om hun boodschap te delen, maar vergeten dat het niet alleen om het delen gaat, maar om de boodschap die er achter zit. Het eind van het liedje is dat de verspreiding enorm is, maar eigenlijk niemand weet waar het ook alweer over ging.

3. Je bent niet klaar bij ‘publish’

Als de campagne van start gaat en je idee de wijde wereld in gaat via een druk op de ‘publish’ knop, dan denken veel ondernemers dat hun werk erop zit. Maar na dat eerste schot heeft de boodschap nog lang niet iedereen bereikt die je wil bereiken. Of blijft niet hangen. Daarom is het zaak om de campagne na de aftrap te blijven voeden met nieuwe tweets, posts, andere uitingen en nieuwe invalshoeken. Die herhaling verankert jouw boodschap in de hoofden van je lezers en kijkers.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Koester je relaties

Virals zijn vluchtig en als je niet oppast, zijn de contacten met de mensen die jouw boodschap delen en steunen dat ook. Zorg er dus voor dat je ze goed kent en moedig ze aan om betrokken te blijven. Dat kan door hele simpele incentives, zoals iets weggeven als ze jouw artikel minstens 10 keer delen. Of iets extra’s doen als ze net zoveel moeite steken in je tweede campagne als in je eerste. Als je je partners goed kent, dan weet je ook wat voor hen relevant is en als je daar rekening mee houdt, dan kan je het rendement van je eigen boodschap verhogen.

Ben jij ook weleens de mist ingegaan bij het opzetten van een viral campagne? Laat het ons weten en reageer! Sprout wil graag ondernemers laten leren van andere ondernemers.