Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De uitvinding: Freshbed

Ondernemer Barry van Doornewaard heeft een hypoallergeen bed uitgevonden dat lucht zuivert van bacteriën, pollen, fijnstof en huisstofmijt. Zijn ambitie: binnen 5 jaar naar 10 miljoen omzet.

Idee

‘Al twintig jaar zit ik in de beddenhandel als retailer van verschillende merken. Zo’n zeven jaar geleden bereikte de verkoop van boxsprings een hoogtepunt toen ik in contact kwam met een Brit die bezig was een hypoallergeen bed te ontwikkelen. Het was een wat oudere heer, van oorsprong een engineer in klimaatbeheersing, die thuis weeskinderen opving. Veel van hen hadden astmaproblemen en last van huisstofmijt. Vooral ’s nachts waren ze aan het hoesten want een matras is de grootste bron van huisstofmijt. Dus had hij een ventilator onder het bed gezet die van buiten lucht aanzoog. De lucht werd op temperatuur gebracht en door het bed geblazen zodat huisstofmijt minder kans kreeg zich in de matras te nestelen. Een fantastisch idee, maar het product was bij lange nog niet doorontwikkeld en zeker niet verkoopbaar: het zag er niet uit en maakte enorm lawaai.’ 

Dit artikel komt uit Sprout Magazine.
Abonnement?

Ontwikkeling

‘Samen zijn we volop aan het experimenteren geslagen met geluidsdempend en hittebestendig materiaal, we hebben verschillende matrassen ontwikkeld. Er waren heel veel technische details die we moesten testen. We hebben veel bedden in de praktijk getest, en ook eigen onderzoek gedaan. Het eindresultaat is een bedbodem met een soort geïntegreerde drukkamer; van een apparaat naast het bed is het nu een apparaat in het bed. 
Dat huismijt niet overleeft bij een bepaalde luchtvochtigheid is al wetenschappelijk aangetoond. Die ideale luchtvochtigheid bereikt Freshbed door een combinatie van ventilatie met de juiste thermostaat. Het systeem zuigt lucht aan en zuivert die met behulp van een Hepafilter van bacteriën, pollen, fijnstof en huisstofmijt. Vervolgens wordt de lucht op de juiste temperatuur gebracht en vanuit de drukkamer door de hele matras gelijkmatig verspreidt. Die gelijkmatigheid is van groot belang; je matras moet niet aanvoelen zoals een jacuzzi. Het is alsof je matras bij de stomerij is geweest, maar dan droog. Op deze manier wordt alle lucht in je kamer gedurende de nacht schoon gefilterd. Daardoor zweet je minder, je matras blijft droog en dus slaap je veel dieper.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Afzetmarkt

‘Nederland telt ongeveer een miljoen mensen met astma, de helft daarvan heeft een huisstofmijtallergie. We richten ons voor de consumentenmarkt op die doelgroep en op de veertigplussers die graag kwaliteit en comfort willen. Maar het bed is ook geschikt voor de hotelbranche. Uit onderzoek is gebleken dat toilet op een hotelkamer schoner is dan het bed. Want iedere hotelgast ligt daar elke nacht op te transpireren, en zo verdwijnt er elke maand zo’n tien liter water in een matras. We zien nu dat hotels ook interesse tonen en zijn in gesprek met vijfsterrenplushotels in Zwitserland en Zweden, die hun klanten iets extra’s willen bieden. Hotel Malet in Schoorl is het eerste hotel dat onze bedden heeft besteld.’ 

Verdienmodel

‘De verkoop van het bed zal plaatsvinden via de betere beddenspeciaalzaken. We streven naar twintig tot dertig dealers binnen twee jaar. De marge is wel lager op dit bed dan op andere bedden; er zit een prijskaartje aan: voor een eenpersoons bed vanaf 4500 euro en bij een tweepersoons 8900. De investering gaat nu richting een miljoen euro. De omzet zit ook rond die cijfers. We hopen dit jaar break-even te draaien en verwachten volgend jaar uit de kosten te zijn. Binnen vijf jaar moet de omzet op tien miljoen zitten.’