Dit was de boodschap van het Gaymarketing Seminar, een bijeenkomst georganiseerd door de Gaykrant en de Rai als onderdeel van de driedaagse Rainbow Experience-beurs. In een zaal vol ondernemers en marketingmensen wezen gaymarketing-specialisten op de mogelijkheden die homo’s bieden als doelgroep voor het bedrijfsleven.
Homo’s zijn de ideale consumenten. Ze hebben veel geld te besteden en zijn trendsettend. Wilt u met een beperkt budget een nieuw product lanceren, introduceer het dan in de homoscene. Mits de kwaliteit goed is, bestaat er de kans dat het product snel zijn weg vind naar de mainstream consument.
Durf
Sprekers als trendwatcher Adjiedj Bakas en Ian Johnson, een autoriteit op het gebied van gaymarketing, wisten het publiek te boeien met een duidelijk verhaal. Volgens Johnson is het belangrijk om niet te adverteren met stereotypes: “Laat uw homoseksuele klanten weten dat u niet bang bent voor gaymarketing.”
Wilt u een voorbeeld van gaymarketing, kijk dan eens naar KLM.