Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De Pers wijzigt businessmodel opnieuw

Hoezeer we ons ook iedere ochtend verblijden met een exemplaar van gratis krant De Pers, we houden ons hart vast voor de toekomst van het medium. Lezers buiten de Randstad kunnen vanaf maandag naar hun krantje fluiten.

Je kunt het al geen kaasschaaftactiek meer noemen, de bezuinigingsrondes binnen De Pers. Waren de vorige bezuinigingen nog heel goed als normale bedrijfsvoering uit te leggen (het opgeven van de zaterdagkrant, een einde aan het experiment met huis-aan-huis bezorging enz.), op dit moment lijken alle alarmen op rood te staan voor de krant van investeerder Marcel Boekhoorn.

 

De oplage van het dagblad wordt met een derde verlaagd, van 300.000 tot 200.000 exemplaren. Hiermee geeft de krant de provincie definitief op: De Pers is voortaan alleen voor Randstedelingen beschikbaar. Provincialen moeten het doen met de website.

 

De redactie van de krant verhuist van Amsterdam-Osdorp naar een goedkopere locatie in Houten.

 

Een opvallende wijziging kortom, waarmee de ambities van uitgever Ben Rogmans flink worden teruggeschroefd. Echter, volgens hem is het opgeven van de provincie geen teken dat het slecht gaat met zijn krant: “Met een oplage van 320.000 bereiken we nu 960.000 mensen. Toen de oplage 400.000 was, waren dat er 920.000.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Door in de kosten te snijden rekt de verliesgevende krant zijn levensvatbaarheid. Echter, met de advertentiedaling vanwege de crisis in het achterhoofd, rest de vraag hoe diep de zakken van Marcel Boekhoorn zijn.