Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De grootste uitdagers van 2008

Een echte challenger is jonger dan zes jaar, zeer uitdagend, buitengewoon innovatief en positief aggressief. Vijf ondernemers maken kans op de titel 'Challenger van het jaar 2008'.

Geert Kolthof, Service2media

Wordt de winnaar van de Deloitte Rising Star Award ook de Challenger van het jaar? De softwareontwikkelaar voor mobiele telefoons scoort dit jaar een omzet van zo’n drie miljoen euro en rekent onder andere de Rabobank, Heineken, KPN en Volkswagen tot zijn klanten. De grote klapper was het betalen per sms voor de Rabobank en het verzorgen van de ‘landingpages’ van de mobiele internet portal van CNN. Kolthof belooft de komende jaren met 6.000 procent te groeien.

 

Rob Heilbron, Sapph

Weinig ondernemers wisten het afgelopen jaar zoveel roering te veroorzaken als Rob Heilbron, directeur van lingerieproducent Sapph. Als een ware challenger wist hij de onhandige woede-uitbarsting van lingerieontwerpster Marlies Dekkers, die Heilbron ervan beschuldigt haar ontwerpen te kopiëren, naar zijn hand te zetten. “Dat bedrijf van Dekkers, daar werkt gewoon een stel oude sokken”, reageerde hij op de dreigementen van Dekkers. Toen het uiteindelijk tot een rechtszaak kwam maakte Heilbron ook hier een geslaagde, zij het wat smakeloze, promotiestunt van. Het zal u wellicht niet verbazen dat Sapph sponsor was van het EK Lingerie. Stijlvol of niet, de olifant in de porseleinkast die Heilbron is, ziet zijn omzet razendsnel stijgen.

 

Arnold Noorduijn en Marc van Eck, Medellín Secret

Koffiemerk Medellín Secret richt zich op het luxe-segment. Hoewel de onderneming nooit de marktpositie van Douwe Egberts kan halen, zaagt het gestaag aan de poten van de luxeproducten van de koffiereus. Onlangs spande Medellín Secret nog een rechtzaak tegen DE aan. DE zou het beeldmerk van Medellín Secret hebben gebruikt voor de eigen campagne van luxe koffiemerk Black. Opvallend aan het bescheiden koffiemerk is de medewerking van enkele grote jongens uit de marketing, die een klein aandeel hebben in het bedrijfje en in ruil hiervoor campagnes bedenken. De marketeers werken in het dagelijks leven voor bedrijven als Heineken, Philips, Coca Cola en Ahold.

 

Jeroen Stoop, Makelaarsland

Een oude bekende uit de Challengerlijst, en niet voor niets: Makelaarsland heeft in zijn eentje de makelaarswereld op zijn kop gezet. De prijsvechter won juridische conflicten met makelaarsvereniging NVM en groeide uit tot het grootste makelaarskantoor van Nederland. Ook in Duitsland, waar Stoop aan de weg timmert, stuit hij op veel weerstand. Maar echte problemen voorziet hij niet: “Jammer, want ik hoop juist op een beetje strijd. Met die hoge tarieven vind ik dat de Duitsers moeten weten dat de makelaardij één grote geldklopperij is.”

 

Olivier Chevalier en Jochem Kentgens, Cosmic Navigation

Cosmic Navigation biedt een goedkoper alternatief voor de TomTom. Daar is vraag naar: de Cartrek is na de twee meest verkochte TomTom’s het meest verkochte navigatiesysteem van de Benelux. De onderneming wist met 1,3 miljoen euro omzet in 2007 derde te worden in de Deloitte Rising Star-competitie. Gaat het bedrijf de Challenger verkiezing wel winnen?

 

Jury

De vijf genomineerden hebben de jury inmiddels ontmoet. Twee van hen zullen deze week nog het veld moeten ruimen. De top drie wordt op de ChallengerDay live door de jury aan de tand gevoeld. De jury, bestaande uit Boris Veldhuijzen van Zanten (Fleck, Thenextweb), Bart Stomphorst (voormalig CEO van Sandd), Ewald Smits (hoofdredacteur Sprout), Herbert van Hoogdalem (Professional Outsider) en Michiel Muller (Bieden & Wonen), beslist op 6 november wie van de drie er met de hoofdprijs vandoor gaat.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Daarnaast zal Annemarie van Gaal nog een prijs uitreiken, namelijk de publieksprijs. U kunt hiervoor nog steeds stemmen op uw favoriet op www.Challenger50.nl.