Je ziet vaak dat de sterkte van ondernemers tevens hun zwakte is. Ik ken een zakelijk dienstverlener die onbewust alle initiatieven naar zich toe trekt en oprecht verbaasd is over het feit dat zijn mensen zo afwachtend zijn. Toen hij — met hulp van een consultant – in de spiegel ging kijken, werd hem duidelijk dat zijn eigen optreden aan de basis lag van zijn probleem.
EigenwijsOndernemers zijn eigenwijs. Ze luisteren alleen naar andere ondernemers. Je kunt een groeiondernemer het beste adviseren als je zelf een groeiende onderneming leidt. Als een ander in jou een gesprekspartner herkent, liefst een in een vergelijkbare situatie, dan kan hij z’n kwetsbare kant laten zien en z’n problemen bespreekbaar maken. Iedere groeiondernemer kan een fantastisch verhaal vertellen hoe goed het allemaal gaat, maar er is geen enkele sterk groeiende onderneming waar het niet ergens rammelt.
BermudadriehoekOp dat moment kan de Bermudadriehoek van pas komen. De punten van deze driehoek zijn niet Florida, de Bermuda-eilanden en Porto Rico, maar drie stevige valkuilen voor groeiende bedrijven: angst, sterktes die zwaktes worden en te lichte mensen aantrekken.
Angst Om met angst te beginnen: bijna alle ondernemers zijn niet alleen gedreven door visie, maar angsten spelen al dan niet bewust een rol bij het nemen van beslissingen. Welke angst het precies is, verschilt per ondernemer, maar vaak hebben ze te maken met tekort of het verlies van controle.
Sterk wordt zwakDaarnaast moet een ondernemer zich regelmatig afvragen of zijn successcript nog wel werkt en er geen onbedoelde bijwerkingen optreden. Zijn sterkte kan in een volgende groeifase zijn zwakte blijken te zijn. Bovendien hoeft zijn stijl van werken niet de enige te zijn.
Talent Goede mensen die op hun vakgebied sterker zijn dan de ondernemer zelf, zijn voorwaarden voor groei van het bedrijf. En echte professionals zijn snel vertrokken als ze niet worden geaccepteerd en te weinig ruimte krijgen.
GeldtekortMomenteel coach ik een internetondernemer met twintig man personeel in dienst. Hij is al een paar jaar bezig maar de marges staan nog steeds onder druk. Terwijl de omzet toeneemt, is er altijd geld te kort. Hoe kan dat?
Verbreden Angst voor tekort zorgde voor te veel nadruk op omzetgroei. Ze begonnen met inktcartridges en al spoedig kwamen daar andere activiteiten bij: printers, fotoartikelen, computeronderdelen et cetera.
Slechte margesZo evolueerde de onderneming van een klein bedrijf met slechte marges naar een groter bedrijf met slechte marges. Op dat moment ontstond de vraag waarom men alsmaar aan het groeien was zonder de basis van het bedrijf op orde te hebben. De standaardoplossing om blind te groeien werkte hier niet meer omdat — ondanks de toegenomen omzet — de winst gelijk bleef.
ControleHet aanstellen van een sterke controller was hiervoor onontbeerlijk. Dat vereiste wel moed, want zo iemand kostte de helft van de op dat moment gemaakte winst. De vraag was: “Kunnen we het ons veroorloven?” Het antwoord: “Kun je het veroorloven om het niet te doen?”
Thomas Benedict (In Context)