Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De actiecamera van deze Nederlandse startup is een kleine tijdmachine

Een meteorietinslag in Rusland was de vonk voor de draagbare camera en 'tijdmachine' van Roader. Na jaren sleutelen staat de startup van de week op het punt om in productie te gaan. 

Wat is Roader?

Roader is de maker van een kleine camera om korte videoclips te maken. Nog niet echt een unique selling point, maar er is een wezenlijk verschil met GoPro’s en alle goedkope ripoffs van die action camera. Roader neemt namelijk ook, als een soort tijdmachine, de tien seconden op die voorafgaan aan het moment dat je op ‘record’ drukt. Het idee daarachter is dat veel echt interessante, onverwachte momenten nooit worden vastgelegd omdat er net op dat moment geen camera paraat is. Voordat je je smartphone tevoorschijn hebt getoverd ben je vaak net te laat.

Je draagt het apparaat gedurende de dag of tijdens een activiteit. Door een druk op de knop start de Roader een opname die tien seconden vooraf begint en tot tien seconden daarna doorloopt. De clip wordt vervolgens automatisch naar een verbonden smartphone overgezet, waardoor je de beelden makkelijk kan delen met vrienden, familie of social media kanalen.

In combinatie met de speciale Car Dock wordt de Roader een dashcam. Die neemt niet urenlang onnodig materiaal op, maar komt pas in actie als het echt nodig is. De opname wordt dan namelijk geactiveerd door een G-sensor. Vindt er een botsing plaats, dan neemt hij de tien seconden vooraf en achteraf mee.

Wie zitten erachter?

De bedenkers van Roader zijn twee techneuten. Joost Godee (57) is een ervaren productontwerper met meerdere bekende consumentgerichte elektronicaproducten op zijn erelijst. Voorbeelden daarvan zijn de Palm V, destijds een behoorlijk populaire digitale personal assistent, en de Flip Video, een digitale videocamera waarmee je makkelijk video kon maken en delen. Sjoerd Pitstra (46), als jonge tiener al met de eerste printed circuit boards aan het knutselen, start in 1994 zijn eerste bedrijf in producten voor mobiele telefonie. Daarna is hij actief in auto-elektronica en haalt onder meer de Parrot, een after market carkit, naar Nederland.

Het eerste idee voor Roader ontstaat in 2013 bijna letterlijk als donderslag bij heldere hemel. “Er kwam toen een meteoriet naar beneden in Rusland. Binnen een paar uur stond het internet vol met filmpjes van deze toch wel spectaculaire gebeurtenis. Wij bedachten toen dat het nog een stuk sneller zou kunnen als je het fragment niet uit een lange video opname zou moeten knippen. Als je alleen dat korte fragment opneemt, kun je het gelijk delen. Video is eigenlijk heel saai, tenzij het gaat om die paar bijzondere momenten”, aldus Pitstra. 

Het duurt wel even voor de mannen het product daadwerkelijk kunnen maken. Pas in 2015, twee jaar na het oorspronkelijke idee, is er een chipset die hen in staat stelt om de juiste videobuffer mogelijk te maken. Niet geheel verrassend gaat het om dezelfde chipset, die ook door GoPro wordt gebruikt in de actioncams. Het kost de techneuten daarna nog een aantal jaar om tot een product te komen waar ze tevreden over zijn. De eerste versie, de Roader Time Machine Camera, is nu klaar voor productie.

Wie zit er op te wachten?

De ondernemers hebben een aantal doelgroepen voor ogen met camera. De belangrijkste groep zijn de millennials. Dat is de generatie die gewend is om hun leven op allerlei manieren vast te leggen en vervolgens te delen. “We verwachten dat in deze groep de early adaptors zullen zitten. Als zij het een tof product vinden, dan volgt de rest vanzelf wel”, meent Pitstra. Naast de millennials verwachten de oprichters dat de Roader vooral interessant is voor ouders met jonge kinderen, sporters, toeschouwers bij tal van evenementen en natuurlijk voor automobilisten. Die laatste groep zal de camera vooral als dashcam gebruiken.

Tot slot zijn er de beveiligers, hulpverleners en professionals in de transportsector. Vanwege privacy overwegingen wordt het steeds minder geaccepteerd dat continu willekeurig alles en iedereen gefilmd wordt. Omdat de Roader alleen opneemt als het echt nodig is, kan deze camera uitkomst bieden.

Hoever is de ontwikkeling?

De eerste camera is vrijwel klaar voor productie, die in augustus van start moet gaan. De eerste pre-orders van distributeurs in Azië, Europa en de VS worden in september geleverd. In juli start daarnaast een campagne op Indiegogo waarbij de Roader rechtstreeks aan consumenten verkocht wordt.

Wat is het business model?

Het business model bestaat uit drie delen. In de eerste plaats is er de verkoop van camera’s en toebehoren. Via de retail kost de Roader straks 199 euro. Naast de verkoop van de hardware zien de ondernemers ook kansen in het aanbieden van een cloud-dienst voor de opslag van de beelden. Voor een maandelijkse fee van 3 euro 95 kun je de video’s bewaren. Als je al een eigen cloud-dienst hebt, dan kun je daar ook gebruik van maken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een derde verdienmodel is de publicatie van video’s en videocollecties. Daarbij moet je denken aan commerciële partijen die op basis van de geschoten video’s tv-programma’s willen maken.

Nog geld nodig?

Dat is er zeker nodig. Voor het schalen van de productie, marketing en verdere ontwikkeling zijn de oprichters op zoek naar kapitaalkrachtige partners, die vanuit hun bestaande business of expertise kunnen bijdragen aan de groei van Roader. Heel specifiek wordt daarbij gedacht aan televisieproducenten.