Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 6 miljard van Richard Branson

Een conglomeraat met 350 bedrijven en een jaaromzet van 6 miljard euro. Hoe doet die zeilende hippie dat toch?

1.Vergeven
Iedereen mag fouten maken, meent Richard Branson. Daarbij hoort vergevingsgezindheid. Voorbeeld? Ruim dertig jaar terug ontdekt Branson dat een medewerker stiekem nieuwe Virgin-elpees doorverkocht. Hij ontsloeg hem niet, maar voerde een goed gesprek. De man bleek een toptalent en werd uiteindelijk hoofd marketing van één van de Virgin-onderdelen.

2.Luisteren
Al komt het uit de mond van een stomdronken collega, om drie uur in de ochtend in een bar op een tropisch eiland: als het een bruikbaar idee lijkt, schrijft Branson het op. Hij heeft altijd een opschrijfboekje bij zich. Creativiteit komt niet uit de boardroom, is zijn devies.

3.Lachen
Helemaal serieus neemt hij zichzelf niet. In een persbericht over de nieuwe chef pr schrijft Branson doodleuk dat een belangrijke reden om hem aan te stellen zijn voornaam is. De nieuwe chef heet net als zijn voorganger ‘Paul’ en dat is wel zo makkelijk te onthouden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4.Timen
Branson weet het zeker: als je één bedrijf kunt runnen, kun je ieder bedrijf runnen. Hoe een markt te kiezen? Stap in een business waar iedereen loopt te prutsen. Denk aan de torenhoge luchtvaarttarieven in de jaren tachtig.

5.Durven
Luchtvaart, lingerie, cola, ballonvluchten, reizen naar de ruimte. Branson probeert het uit, met eigen geld of dat van anderen, maar altijd onder die sterke merknaam. Als het mislukt, maar de fouten worden erkend, de schulden betaald en niemand beschadigd raakt, dan verwijten consumenten hem niks, vindt Branson.